Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
RSS
piątek, 06 maja 2016

Szanowni Państwo,

dziś kolejny z serii wpis monograficzny, tym razem dokumentujący wyprawę podjętą przez mnie 23 kwietnia celem ostatecznego zaliczenia rozbudowanej sieci kolejowej w trójkącie między Szczekocinami, Koniecpolem i Włoszczową. Trójkąt ten wyznaczają fragmenty linii nr 4 (CMK Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie), 61 (Kielce - Fosowskie) i 64 (Kozłów - Koniecpol), oraz spinające je łącznice nr 570 (podg Starzyny - Psary, czyli zjazd z CMK od strony Grodziska w kierunku Krakowa), 571 (Knapówka - podg Czarnca, czyli zjazd z CMK od strony Zawiercia w kierunku Kielc) i 572 (Włoszczowa Północ - Żelisławice, czyli zjazd z CMK od strony Grodziska w kierunku Częstochowy). Punktem wyjścia, jak w przypadku poprzedniej wyprawy, był przystanek Myszków Nowa Wieś na linii nr 1 (w pobliżu domu moich teściów), a trasa miała charakter okrężny (Myszków Nowa Wieś - Zawiercie - Włoszczowa - Włoszczowa Północ - przejście piesze do Czarncy - Czarnca - Częstochowa Raków - Myszków Nowa Wieś). Zbyteczne dodawać, że będąc zmuszonym korzystać z pociągów aż trzech różnych przewoźników (kolejno: KŚ, PR, IC, PR i KŚ), zabuliłem za całą wycieczkę jak za przysłowiowe zboże (w sumie 48 PLN za niespełna 200 km; vivat podział starej PKP na spółki!).

Ale dość narzekania - łowy udały się znakomicie, piwo wypite w Warsie między Włoszczową bezprzymiotnikową a północną dobrze smakowało, a pogoda była łaskawa ostatecznie zepsuć się dopiero w drodze powrotnej. Zatem - miłego oglądania!

 

(1) Myszków Nowa Wieś. Class 66 ze zwartym składem wagonów samowyładowczych z miałem węglowym od strony Łaz...

 

(2) ... podążająca za nim ET22-918 (pozdrowienia dla sympatycznej załogi!) z kontenerami firmy Innofreight...

 

(3) ... i zmierzający w kierunku przeciwnym (skład mieszany (węglarki, platformy, wagony kryte) z ET22-1040 na czele. A jako ostatni pociąg złapany w Myszkowie...

 

(4) ... kaesiowy Impuls nr 007 jako osobowy z Gliwic do Częstochowy.

 

(5) Włoszczowa Północ. ED160-019 jako pociąg "Żeromski" z Krakowa do Olsztyna p. Kielce i CMK, na pierwszym postoju po zmianie czoła w Żelisławicach...

 

(6) ... stonka PKP Energetyka oczekująca zatrudnienia na bocznym torze...

 

(7) ... ED250 Pędolino (numeru nie zapisałem) jako EIP z Gdynii do Bielska...

 

(8) ... EP09-013 ze składem jadącym na południe...

 

(9) ... i jego brat bliźniak nr 031 mknący w kierunku przeciwnym (tu zbliżający się do semaforów wjazdowych Włoszczowy Północ od strony Knapówki).

 

 

(10) Czarnca. Para luzaków w kierunku Włoszczowy...

 

(11) ... i EN63A-007 jako regio z Kielc do Częstochowy.

 

(12) Częstochowa Raków. Ta sama jednostka co na zdjęciu powyżej, opuszczająca przedostatni przystanek na trasie.

PS. I to by było na tyle jeśli idzie o tematykę krajową do końca tego kwartału - trzy następne wpisy poświęcone będą zagranicy, najpierw bardzo bliskiej, potem nieco dalszej.

piątek, 22 kwietnia 2016

Szanowni Państwo,

poniżej kolejna dwunastka zdjęć z polskich torów - tym razem dwunastka monograficzna, bo "strzelona" w całości 5 marca, w czasie akcji zaliczeniowej na polsko-czeskim pograniczu (przejazd w relacji Myszków Nowa Wieś - Katowice - Racibórz - Bohumin - Czeski Cieszyn - Trzycież k. Czeskiego Cieszyna - Cieszyn - Zabrzeg Czarnolesie - Katowice). Zdjęcia wykonane w tym dniu po stronie czeskiej trafią na bloga w przyszłym miesiącu.

 

(1) Myszków Nowa Wieś. IC z Warszawy do Wisły...

 

(2) ... osobówka z Gliwic do Częstochowy...

 

(3) ... depczący jej po piętach zwarty skład węglarek...

 

(4) ... i osobówka z Częstochowy do Gliwic.

 

(5) Katowice. Osobowy do Raciborza oczekujący pory odjazdu.

 

(6) Racibórz. Ta sama jednostka chwilę po dotarciu do stacji docelowej...

 

(7) ... czeska lokomotywa odstawiona na żeberku przy peronie 3...

 

 

(8) ... zgrupowanie prywatnych "elektryków" oczekujących zatrudnienia...

 

(9) ... i gotowy do odjazdu z peronu 3 osobowy do Bohumina.

 

(10) Krzyżanowice. Byk ze zwartym składem wagonów samowyładowczych w kierunku Chałupek, uchwycony z okna wyprzedzającego go pociągu rel. Racibórz - Bohumin (patrz zdjęcie powyżej).

 

(11) Cieszyn. Popadający w ruinę dworzec...

 

(12) ... oraz (nie wiedzieć czemu spalinowy) szynobus, oczekujący odjazdu do Czechowic Dziedzic ze zmianą czoła w Zebrzydowicach. Pod tarczą zaporową, od kilku lat bezustannie podającą sygnał S1 na wyjeździe w kierunku Goleszowa, widoczny współuczestnik wyprawy, kol. Dominik Kowalski z Sosnowca.

sobota, 09 kwietnia 2016

Szanowni Państwo,

pożartowawszy sobie jak należy w pierwszym dniu kwietnia, wrzucam dziś na bloga coś (nieprzesadnie) poważnego, mianowicie pierwszy (z przewidywanej dłuższej serii) tuzin zdjęć z podróży kolejowych po Polsce, poza województwem małopolskim. Na początek foty z drugiej połowy ubiegłego roku. Miłego oglądania!

 

(1) 06.08.2015, Dąbrowa Górnicza - tory ArcelorMittal Poland o. DG. Widok w kierunku północnym z wiaduktu w ciągu Alei J. Piłsudskiego na kolpremowską SM42 manewrującą z parą platform załadowanych kształtownikami.

 

(2) 10.10.2015, Myszków Nowa Wieś. Elf Kolei Śląskich jako osobowy relacji Częstochowa - Gliwice chwilę przed zatrzymaniem na przystanku.

 

(3) 10.10.2015, Kielce. "Osiołek" EN81-003 oczekujący zatrudnienia na torach postojowych.

 

(4) 06.12.2015, Rzeszów. Widok na zasoby taborowe PZPR (Podkarpackiego Zakładu Przewozów Regionalnych, jakby kto nie wiedział) z kładki nad torami. Na pierwszym planie SA109-010 i SA135-013.

 

(5) 06.12.2015, Stalowa Wola Rozwadów. SA134-017 (którym przejechałem tego dnia całą trasę z Rzeszowa do Lublina) uchwycony podczas zmiany kierunku jazdy.

 

(6) 07.12.2015, Kutno. Niby to jeden z centralnie położonych węzłów w kraju, a pociągi głównego polskiego operatora przewozów lokalnych niełatwo tu spotkać... Od lewej jednostki: Kolei Mazowieckich do Sierpca przez Płock, Arrivy do Torunia przez Włocławek i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Łodzi Kaliskiej przez Zgierz.

 

(7) 07.12.2015, Płock. Widok na most przez Wisłę (którym jak na złość żadne ciężkie brutto z beczkami nie chciało przez niemal godzinę przejechać)...

 

(8) ... peelkowską drezynę serii WM-15...

 

(9) ... i SA135-018 jako osobowy z Kutna do Sierpca.

 

(10) 07.12.2015, Sierpc. Widok niszczejącego, międzywojennego dworca od strony torów...

 

(11) ... i od strony miasta...

 

(12) ... oraz ujęcie SA135-016 kończącego bieg jako osobowy z Nasielska.

piątek, 01 kwietnia 2016

Szanowni Państwo,

gdy usłyszałem o tym pierwszy nie wierzyłem własnym uszom, jednak pragnący zachować anonimowość zaprzyjaźniony naczelnik z Placu Matejki (dla niewtajemniczonych - siedziby krakowskiego oddziału PKP PLK) potwierdził tę informację w całej rozciągłości. Otóż jednym z elementów ruszającej w sierpniu, zakrojonej na szeroką skalę (a zarazem, jak wiemy, skandalicznie opóźnionej) modernizacji linii nr 133 na odcinku Jaworzno Szczakowa - Kraków Główny Zachód ma być powrót na nią - po z górą półwieczu! - semaforów kształtowych.

Zapytany o sensowność tego (przyznajmy, egzotycznego na pierwszy rzut oka) pomysłu, w/w Pan Naczelnik tłumaczy, że głównym celem wymiany sygnalizacji na kształtową ma być lepsza - w porównaniu ze świetlną - widoczność sygnałów na stacjach i na szlaku, istotna zwłaszcza w kontekście planowanego podniesienia dopuszczalnej prędkości dla składów pasażerskich na tej linii do 160 km/h.

Jak będzie to wyglądać w praktyce? Samo utrzymywanie czynnej sygnalizacji kształtowej "pod drutem" to w Polsce nic nowego - sytuacja taka panuje np. na linii nr 33 między Kutnem a Płockiem Trzepowem czy nr 29 między Tłuszczem a Ostrołęką. Mało tego - wraz z planowanym wydłużeniem jednego kursu Pędolino relacji Kraków - Gdynia do Kołobrzegu, doczekamy się już wkrótce widoku nowiutkich EZT serii ED250 mijających "kształty" na linii nr 202 (np. w Słupsku).

Jednak "odczynianie" wymiany sygnalizacji na świetlną to w Polsce - i nie tylko - zupełne novum. Istotnym wyzwaniem będzie tu w szczególności dostosowanie nowozainstalowanych semaforów oraz tarcz ostrzegawczych i manewrowych do wdrażanego na linii systemu ERTMS/ ETCS poziomu drugiego, czego jak do tej pory nie praktykowano nigdzie w Europie, nie wyłączając sieci Deutsche Bahn. Co oczywiste, zarówno sygnalizacja kształtowa na pozostałych po modernizacji stacjach i posterunkach odgałęźnych (Jaworzno Szczakowa, podg. Pieczyska, Trzebinia, Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki, podg. Kraków Łobzów), jak i samoczynna blokada liniowa na szlakach między nimi - będą dwukierunkowe i zostaną wyposażone w napędy elektryczne, częściowo sterowane zdalnie z LCS Trzebinia i LCS Mydlniki.

Wg wspomnianego na początku źródła, program "ukształtowienia" linii nr 133 ma charakter pilotażowy - jego spodziewany sukces winien doprowadzić do powrotu kształtów na inne magistrale, a w dłuższej perspektywie zainstalowania ich również tam, gdzie nigdy wcześniej się nie pojawiły (np. na Centralnej Magistrali Kolejowej). Dla miłośników kolei z kraju i całej Europy zapowiadają się więc bogate żniwa fotograficzne...

sobota, 19 marca 2016

Szanowni Państwo,

wpisów poświęconych wizytom na imprezach modelarskich jak nie było tak nie było, ale jak już są - to są! Idąc za ciosem, zapraszam do obejrzenia kolejnej dwunastki zdjęć z wystawy makiety modułowej w skali H0 (oraz towarzyszących makiet kompaktowych w skali 0, H0 i TT) wykonanych w dniu 28 lutego br w Galerii Krakowskiej.