Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
RSS
piątek, 23 września 2016

Szanowni Państwo,

gdy sto trzydzieści dwa wpisy (lub, jak kto woli, trzy i pół roku) temu uruchamiałem tego bloga, zakładałem, że będzie mi on służył głównie do publikacji cotygodniowych porcji swoich mniej lub bardziej poważnych refleksji na temat stanu kolei w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Belgii. Może traf, a może lenistwo sprawiły, że z czasem zaczął on zmierzać jednak coraz bardziej w kierunku prywatnej galerii fotografii kolejowej, zaś liczba wpisów otagowanych jako "Okiem Eksperta" poczęła wyraźnie ustępować tym spod znaku "Okiem Miłośnika". Nie byłoby w tym może nic złego gdyby nie fakt, że formuła bloga - z jego surowymi ograniczeniami rozmiarów grafiki i sekwencyjnym charakterem publikacji - zdecydowanie nie sprzyja przeglądaniu zdjęć przez osoby nimi głównie zainteresowane.

Mając powyższe na uwadze, podjąłem decyzję o rozdzieleniu działalności "publicystycznej" od "artystycznej". Zainteresowanych oglądaniem wyboru najlepszych (w moim mniemaniu) zdjęć popełnionych przeze mnie na przestrzeni ostatnich kilku lat zapraszam na nowoutworzoną stronę railwayparadise.net, powstałą przy ogromnym wsparciu mojego serdecznego kolegi z czasów studiów w Instytucie Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Bartka Sudera (link do jego strony poświęconej podróżom tutaj). Strona jest, podkreślmy, dwujęzyczna, a zdjęcia (w większości pojawiające się już na blogu, choć sukcesywnie będą tam trafiać nowe) dostępne są w lepszej rozdzielczości; jedno i drugie przyczyni się, mam nadzieję, zarówno do poszerzenia kręgu odbiorców, jak i "uprzyjemnienia" ich oglądania.

Jeśli idzie o bloga, to począwszy od października służyć on będzie jedynie publikacjom eksperckim lub quasi-eksperckim, od czasu do czasu uzupełnionym pewnie przechwałkami z serii "gdzie tom ja nie był i czegom nie zaliczył". Zdjęcia - wyłącznie "od wielkiego dzwona" i tylko wtedy gdy uda mi się udokumentować coś niezwykłego. Postanowiłem przy tym zrezygnować ze sztywnej formuły "wpisu w co drugi piątek", choć zamierzam zamieszczać nie mniej niż jedną notkę w miesiącu kalendarzowym.

Na pożegnanie z fotorelacjami - ostatni w historii bloga tuzin zdjęć "wycieczkowych", tym razem z dwóch wypraw górsko-kolejowych z kol. Dominikiem Kowalskim (częstym ostatnio współtowarzyszem moich wojaży), podjętych w lipcu w Małą Fatrę (zdjęcia 1 - 8) i we wrześniu w Beskid Śląsko-Morawski (zdjęcia 9 - 12). Uprzedzając co do jakości: były to odpowiednio druga i trzecia w tym roku (oraz trzecia i czwarta z rzędu) wycieczki na Słowację podczas których pogoda nie dopisała. Dżdżysty kraj, jak widać  - choć kolej ma całkiem niezłą :-)

 

(1) 16.07.2016, Dolny Kubin. Osobowy z Trsteny do Kralovan wjeżdża do stacji.

 

(2) 16.07.2017, Kralovany. Ta sama jednostka co na zdjęciu powyżej chwilę po dotarciu do stacji końcowej.

 

(3) 16.07.2016, Vrutky. Osobowy do Prievidzy p. Horną Stubną oczekuje odjazdu przy peronie trzecim (końcowym).

 

(4) 16.07.2016, Martin. Ta sama jednostka co na zdjęciu powyżej odjeżdżająca na południe...

 

(5) ... i samotna lokomotywa spalinowa oczekująca podjęcia składu towarowego, zapewne z miejscowego elewatora.

 

(6) 17.07.2016, Rajec. Osobowy z Żyliny po dotarciu do stacji docelowej.

 

(7) 17.07.2016, Żylina. Ta sama jednostka przy peronie czołowym po zakończeniu kursu w relacji przeciwnej...

 

(8) ... oraz rzut oka na tabor manewrujący/ przejeżdżający przez stację od strony Bratysławy i Czeskiego Cieszyna.

 

(9) 18.09.2016, Skalite. Poranny osobowy ze Zwardonia do Żyliny.

 

(10) 18.09.2016, Czadca. Ta sama lokomotywa co na zdjęciu powyżej podczas postoju na stacji.

 

(11) 18.09.2016, Makov. Osobowy z Czadcy po dotarciu do stacji docelowej.

 

(12) 18.09.2016, Niżny Kelćov. Osobowy z Makova do Czadcy dojeżdża do pierwszego przystanku pośredniego na swojej trasie.

piątek, 09 września 2016

Szanowni Państwo,

po wakacyjnych wojażach nad Adriatykiem, zapraszam ponownie do obejrzenia tuzina zdjęć z kraju - tym razem wykonanych wiosną na Śląsku wszelakim (Dolnym, Górnym, Opolskim i Cieszyńskim). Miłego oglądania!

 

(1) 27.03.2016, Międzylesie. ET22 na czele zwartego składu węglarek z drewnem w oczekiwaniu na wyjazd do Czech.

 

(2) 27.03.2016, Bardo Przyłęk. Para zakładowych manewrówek typu 409Da na bocznicy na której odbywa się przeładunek urobku z miejscowego kamieniołomu.

 

(3) 27.03.2016, Kamieniec Ząbkowicki. Czeska lokomotywa serii 163 na czele pociągu z Pardubic do Wrocławia

 

(4) 16.04.2016, Wisła Głębce. EN57 jako osobowy z Katowic paręset metrów przed stacją końcową zbliża się do słynnego wiaduktu.

 

(5) 16.04.2016, Ustroń Polana. EN76 jako osobowy z Wisły Głębce do Katowic opuszcza stację.

 

(6) 28.05.2016, Nysa. Para SZT serii SA134 w czasie porannego "szczytu"...

 

(7) ... i kolejna jednostka tej serii jako pociąg Regio z Brzegu do Gliwic opuszczająca stację.

 

(8) 28.05.2016, Brzeg. EN57 jako pociąg osobowy Kolei Dolnośląskich w drodze do Wrocławia.

 

(9) 11.06.2016, Chałupki. Prywatna Stonka wraz z Ludmiłą odstawione na bocznym torze...

 

(10) ... i EZT typu 36WE którym dotarłem tu z Katowic p. Wodzisław Śląski.

 

(11) 11.06.2016, Wisła Głębce. EZT różnych serii  (od lewej: ED161, EN57 i 27WE) widziane od strony wyjazdu ze stacji...

 

(12) ... i od strony końca linii.

piątek, 26 sierpnia 2016

Szanowni Państwo,

kontynuując rozpoczętą dwa tygodnie temu wirtualną podróż śladami mojej wyprawy z początku miesiąca, wrzucam ponownie na bloga tradycyjny tuzin popełnionych z tej okazji fotek. Przyznam przy tym bez bicia - część uchwyconych tu motywów to powtórka z niezbyt udanej wyprawy z kwietnia 2014 roku. Tym razem wyszły chyba dużo lepiej, co zawdzięczam m.in. znakomitej pogodzie.

 

(1) 07.08.2016, Śapjane. Widok z okna odjeżdżającego pospiesznego relacji Lublana - Rijeka na dwa składy węglarek stojące na południowej głowicy stacji. Do pierwszego z nich podjechał (choć nie podpiął się) chorwacki spalinowóz serii 2062 ("Reagan"), do drugiego - słoweński elektrowóz serii 342, dostosowany jedynie do napięcia 3 kV DC (stosowanego poza Słowenią m.in. we Włoszech, Belgii i w Polsce). Lokomotywa ta "na opuszczonych patykach" doprowadziła tu w/w pociąg pasażerski, po czym została przestawiona do swojego obecnego położenia przez chorwacki elektrowóz serii 1141, pracujący z kolei wyłącznie pod napięciem 25 kV AC i w chwili wykonania zdjęcia prowadzący już skład pasażerski. Po jego odjeździe, "Reagan" przetoczy Słoweńca na północną głowicę stacji, gdzie ten będzie mógł podpiąć się do "swojej" sieci. Takie skomplikowane manewry (realizowane skądinąd wszędzie tam, gdzie przy zmianie napięcia nie są stosowane lokomotywy dwusystemowe) trwają w Śapjane od kilku lat, tj. od czasu ostatecznej rezygnacji HŻ z systemu napięcia 3 kV DC (uprzednio stosowanego na liniach położonych na zachód od Zagrzebia, a od połowy lat '90-tych - tylko na zachód od stacji Moravice k. Ogulina).

 

(2) 07.08.2016, Opatija Matulj. Charakterystyczny dla nieboszczki Jugi pojazd inspekcyjny sieci trakcyjnej serii 9103.

 

(3) 07.08.2016, Rijeka. Parowóz-pomnik przed dworcem...

 

(4) ... i całkiem współczesny skład osobowego z Ogulina (na czele ponownie seria 1141), tuż po opuszczeniu ostatniego z licznych na trasie tuneli i przed wjazdem na stację końcową. Pociąg przekracza główną arterię miasta, ul. Kreśimirovą.

 

(5) 07.08.2016, Suśak Pećine. Lekka manewrówka serii 2132 przy odgałęzieniu linii "portowej" od magistrali Zagrzeb - Rijeka.

 

(6) 07.08.2016, Śkrljevo. Nieco cięższa lokomotywa manewrowa serii 2041 ze składem talbotów, prawdopodobnie z/ do Bakaru.

 

(7) 07.08.2016, Meja. Jeszcze jedna manewrówka serii 2132 w drodze do Śkrljeva, podczas krzyżowania z osobowym do Ogulina. W dole widoczny port w Bakarze, czyli "masowa" część zespołu portowego w Zatoce Rijeckiej, wyspecjalizowana w obsłudze przeładunku m.in. rud metali i paliw płynnych. W głębi - wyspa Krk.

 

(8) 08.08.2016, Delnice. Pospieszny z Rijeki do Osijeka (powrotna relacja pociągu znanego doskonale czytelnikom tego wpisu) wjeżdża do stacji w promieniach wschodzącego słońca. Na czele ponownie lokomotywa serii 1141.

 

(9) 08.08.2016, Ośtarije. Drezyna serii 9116 na przelocie od strony Ogulina w kierunku Karlovaca.

 

(10) 08.08.2016, Knin. SZT serii 7123 ("chorwackie Pendolino" - wolniejsze od naszego, ale faktycznie wyposażone w mechanizm wychylnego pudła) podczas postoju na stacji. W głębi widoczne nieużywane słupy i bramki trakcyjne - pozostałość po krótkotrwałej (1987 - 1991) elektryfikacji Unskiej Prugi, tj. linii Bosanski Novi - Bihać - Knin.

 

(11) 08.08.,2016, Split. Para Pendolin przy peronie. Składem widocznym po lewej dotarłem tu przed chwilą z Ośtarija p. Knin. Skład z prawej z kolei, by nie stać bezczynnie na torach postojowych do rana, odjedzie za chwilę jako lokalne połączenie do Perkovićia p. Kaśtel Stari. Niby oczywistość - ale nie w Polsce, gdzie np. sezonowe składy InterCity po skończonej jeździe w Łebie wracają puste na postój do Lęborka. Wiadomo - co spółka to spółka :-)

 

(12) 09.08.2016, Split. W dniu, w którym dane mi było wreszcie zdobyć najwyższy szczyt Chorwacji (Dinara, 1831 m n.p.m.), obudziłem się w hostelu o 6 rano i stanąłem przed dylematem - choć raz w tym roku popływać chwilę w Adriatyku (choćby tu, w Splicie, śmierdział on ropą i zdechłymi rybami), czy pognać na dworzec fotografować wjazd nocnego z Budapesztu i późniejsze manewry. Koniec końców - morze zwyciężyło. Na otarcie łez - jeszcze raz SZT serii 7123 podstawiający się na peron przed odjazdem do Zagrzebia.

PS. Z ciekawostek mogących zainteresować tych, którym nieobca jest tematyka kolei w krajach byłej Jugosławii: stacje kolejowe położone na Lickiej Prudze między Gospićem a Kninem (np. Medak, Raduć, Malovan czy Zrmanja), nieprzywrócone do ruchu pasażerskiego po zakończeniu wojny w roku 1995, pozostają obsadzone i są normalnie użytkowane jako mijanki dla pociągów towarowych, co potwierdzam na podstawie naocznej obserwacji. Podobnie ma się rzecz ze stacją Jurdani na linii Rijeka - Śapjane - (Ilirska Bistrica).

piątek, 12 sierpnia 2016

Szanowni Państwo,

zgodnie z zapowiedzią złożoną w poprzednim wpisie, rozpoczynam wrzucanie na bloga zdjęć z wypraw z pierwszej połowy miesiąca. Na początek - tradycyjny tuzin fotek z Włoch i Słowenii, wykonanych w drodze do Rijeki w dniu 7 sierpnia. Za dwa tygodnie - zdjęcia z Chorwacji.

 

 

 (1) Udine. Skład osobowego, prawdopodobnie do Wenecji.

 

(2) Triest (Trieste Centrale). Osobowy z Udine chwilę po dotarciu do celu.

 

(3) Villa Opicina. Włoska manewrówka oczekująca na zachodniej głowicy stacji z dźwigiem kolejowym...

 

(4) ... jej koleżanka obok punktu tankowania...

 

(5) ... oraz tabor trakcyjny i pomocniczy kolei włoskich na wschodniej głowicy stacji. Góry widoczne w głębi leżą już na terenie Słowenii.

 

(6) Pivka. Osobowy z Kopru (w związku z wykonywanymi pracami torowymi kursujący w skróconej relacji z Divaćy) odjeżdżający w kierunku Lublany...

 

(7) ... parowóz-pomnik wystawiony w osobliwym towarzystwie na terenie muzeum wojskowego, zlokalizowanego w dawnych koszarach armii włoskiej (później JNA)...

 

(8) ... makabrycznie osprejowany (co w Słowenii jest raczej standardem niż rzadkością) EZT oczekujący odjazdu do Ilirskiej Bistricy...

 

(9) ... towarowy z Włoch lub z portu w Koprze na przelocie w kierunku zachodnim...

 

(10) ... i pośpieszny Lublana - Rijeka.

 

(11) Ilirska Bistrica. Przedwojenny włoski elektrowóz-pomnik...

 

(12) ... i całkiem współczesny słoweński elektrowóz towarowy, oczekujący odjazdu do chorwackiej stacji w Śapjane celem podjęcia składu.

środa, 10 sierpnia 2016

Szanowni Państwo,

przyznam bez fałszywej skromności: minione tygodnie obfitowały w bicie przeze mnie licznych rekordów zaliczeniowych na europejskiej sieci kolejowej. Chronologicznie rzecz ujmując:

- 17 lipca, w drodze z Rajeckich Teplic do Krakowa Bonarki, dokonałem setnego w życiu przekroczenia granicy państwowej koleją (traf chciał że w tym samym miejscu, tj. na odcinku Skalite Serafinov - Zwardoń, gdziem przed 15 laty dokonał pierwszego);

- 3 sierpnia pod Dzierżoniowem, w drodze z Jaworzyny do Kamieńca Ząbkowickiego, "wyrobiłem" dziesięć tysięcy kilometrów na sieci PKP PLK (i pomyśleć że zajęło mi to - bagatela - 28 lat! Pierwsza zapamiętana przez mnie podróż koleją miała bowiem miejsce na 25-km odcinku linii nr 133 między Krzeszowicami a Krakowem latem 1988 roku);

- 7 i 8 sierpnia objeżdżałem intensywnie nadmorską część Słowenii i Chorwacji, w efekcie czego stan moich zaliczeń w pierwszym z tych krajów wygląda obecnie tak...

Trasa Data zaliczenia Nr linii Kilometraż
(Spielfeld Straβ) - Šentilj - Zidani Most 2010-09-20 30 108,4
Zidani Most - Ljubljana 2010-09-20 10 63,9
Ljubljana - Postojna 2010-09-21 50 66,9
Postojna - Divača 2010-09-21 50 38,1
Divača - Prešnica odv. 2010-09-21 60 16,5
Prešnica odv. - Rakitovec - (Buzet) 2010-09-21 61 14,7
Nova Gorica - Bled Jezero 2010-09-30 70 79,0
Bled Jezero - Jesenice 2010-10-01 70 9,8
Jesenice - (Rosenbach) 2010-10-01 20 7,1
Ljubljana - Jesenice 2014-04-30 20 63,8
Ljubljana Šiška - Kamnik Graben 2015-06-05 21 23,0
Ljubljana - Metlika 2015-06-05 80 121,2
Metlika - (Kamanje) 2015-06-05 80 2,2
(Savski Marof) - Dobova 2015-06-06 10 2,1
Dobova - Zidani Most 2015-06-06 10 48,7
Prešnica odv. - Koper 2015-06-06 62 31,5
(Čakovec) - Središče - Ormož 2016-05-08 44 11,6
Ormož - Pragersko 2016-05-08 40 40,3
Maribor - Prevalje - (Bleiburg) 2016-05-09 34 82,6
(Villa Opicina) - Sežana - Divača 2016-08-07 50 11,6
Pivka - Ilirska Bistrica - (Šapjane) 2016-08-07 64 24,4
RAZEM     867,4

 

...w drugim tak...

Trasa Data zaliczenia Nr linii Kilometraż
(Murakeresztur) - Kotoriba - Čakovec  2003-09-10 M501 33,4
Čakovec  - Zapresič 2003-09-10 R201 99,6
Zapresič - Zagreb Gl. Kol. 2003-09-10 M101 15,1
Zagreb Gl. Kol. - Ogulin 2003-09-11 M202 109,0
Rijeka - Moravice 2003-09-21 M202 90,0
Moravice - Ogulin 2003-09-21 M202 29,7
Zagreb  - Dugo Selo 2003-09-21 M102 20,7
Dugo Selo - Botovo - (Gyekenyes) 2003-09-21 M201 79,1
(Villany) - Beli Manastir - Osijek 2008-02-16 M301 32,1
Osijek - Strizivojna Vrpolje 2008-02-16 M302 47,6
Str. Vrpolje - Slav. Šamac - (Bos. Šamac) 2008-02-16 M303 22,7
(Čaplinja) - Metkovič - Ploče 2008-02-21 M304 22,7
(Rakitovec) - Buzet 2010-09-21 R101 4,4
Buzet - Pula 2010-09-21 R101 86,2
Šibenik - Perković 2014-04-29 M607 21,5
Perković - Knin 2014-04-29 M604 53,7
Knin - Krpelj odv. 2014-04-30 M604 222,9
Krpelj odv. - Ogulin 2014-04-30 M605 5,8
(Metlika) - Bubnjarci - Karlovač 2015-06-05 L104 29,4
Križevci - Kloštar 2015-06-05 L204 61,1
Kloštar - Virovitica 2015-06-05 R202 29,5
Virovitica - Ɖurđenovac 2015-06-05 R202 62,6
Našice - Osijek 2015-06-05 R202 48,2
Osijek - Vinkovći 2015-06-05 L208 33,8
Vinkovći - Novska 2015-06-06 M104 151,1
Novska - Dugo Selo 2015-06-06 M103 84,2
Zapreš - Savski Marof - (Dobova) 2015-06-06 M101 11,6
Našice - Ɖurđenovac 2016-05-08 R202 9,0
Kloštar - Koprivnica 2016-05-08 R202 35,0
Koprivnica - Varaždin 2016-05-08 R202 42,0
Čakovec - Macinec - (Središče) 2016-05-08 M501 9,0
(Ilirska Bistrica) - Šapjane - Rijeka 2016-08-07 M203 30,9
Oštarije - Krpelj odv. 2016-08-08 M604 0,8
Perković - Split 2016-08-08 M604 48,9
RAZEM     1 683,6

 

... a na mapie przedstawia się to tak:

 

Ryc. 1. Moje zaliczenia na sieciach HŻ, SŻ i ŻFBiH/ ŻRS z lat 2003 - 2016. Na podstawie bueker.net i zasobów własnej pamięci

I na tyle by było samochwalstwa - zdjęcia z w/w wypraw (nie wiem jeszcze w jakiej kolejności) będą sukcesywnie trafiać na bloga w nadchodzących tygodniach.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 27