Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
RSS
niedziela, 05 lutego 2017

Szanowni Państwo,

zgodnie z zapowiedzią sprzed trzech tygodni - dzisiaj kontynuacja tematu deelektryfikacji kolei w Polsce. Tym razem wrzucam mapę pokazującą wszystkie linie pozbawione trakcji elektrycznej na terenie kraju (zarówno w roku 1945 jak i później) oraz zamieszczam tabelę z wyszczególnieniem współczesnych "dokonań" w tym zakresie. Odpuszczam bardziej rozbudowany komentarz - wspomnę jedynie, że:

- ponad 420 km linii pozbawionych trakcji elektrycznej w ostatnim ćwierćwieczu to ładnych parę procent całości sieci krajowej, a zarazem wielkie (kto wie jak wielkie?) pieniądze wyrzucone w błoto;

- gros linii zdeelektryfikowanych - co nie powinno zaskakiwać - znajduje się w GOP-ie i na jego obrzeżach;

- skala inwestycyjnego marnotrawstwa na kolei w latach '80-tych (i, niejako z rozpędu, na początku lat '90-tych) robi wrażenie, by wspomnieć casus linii nr 126 Chrzanów - Bolęcin (pozostającej "pod drutem" jedynie przez trzy lata) czy obwodnicy towarowej Kluczborka;

- kilka przypadków deelektryfikacji ślepych linii położonych na obrzeżach aglomeracji (oraz ich późniejszej likwidacji) nie da się wyjaśnić inaczej jak krótkowzrocznością lokalnych decydentów. Mam tu na myśli zwłaszcza przypadki Niepołomic, Osowej Góry, i Zegrza; w mniejszym stopniu - także Pyskowic Miasta, Żarnowca i Gdańska Brzeźna.

 

Mapa linii pozbawionych trakcji elektrycznej na sieci PKP. Kolor granatowy: deelektryfikacja w r. 1945 i w l. '50-tych; kolor bordowy: deelektryfikacja po roku 1989 (nie zaznaczono kolei piaskowych, krótkich łącznic, skrócenia WKD w Milanówku i Grodzisku Mazowieckim w l. '60-tych oraz odcinków na których sieć trakcyjną przywrócono).

Źródło podkładu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_kolejowy_w_Polsce

 

Wykaz linii pozbawionych trakcji elektrycznej po roku 1989 (źródło: obliczenia własne na podstawie: bazakolejowa.pl i Mały Atlas Sieci Kolejowej Polski)

Nr linii Odcinek Długość (km) Elektr. Deelektr. Lat "pod drutem"
23 Warszawa Gł. Osobowa - Warszawa Zach. 1,2 1950 2000? 50
28 Wieliszew - Zegrze 2,8 1972 2000? 28 ?
31 Siedlce - Mordy 17,9 1983 2013 30
44 Mikołajów - Regny 2,9 1983 2000? 17 ?
95 Kraków Mydlniki - Kraków Batowice 10,8 1959 1997 38*
103 Trzebinia - Bolęcin  4,0 1982 2003 21
Bolęcin - Wadowice  32,7 1990 13
113 Podłęże - Niepołomice 4,7 1960 2001 41
126 Chrzanów - Bolęcin 9,0 1992 1995? 3
 132 Zabrze Biskupice - Pyskowice 17,0 1979 2001 22
144 Tarnowskie Góry - Zawadzkie 34,3 1982  2016  34
152 Pyskowice - Paczyna 4,7 1973 2000 27
159 Orzesze - Żory 13,9 1978 2002 24
Pawłowice Śląskie - Wodzisław Śląski 31,4 1984 2001 17
162 D.G. Huta Katowice - Dąbrowa Górnicza 6,6 1976 2000 24
168 Mysłowice Wesoła - Mąkołowiec 10,4 1974 1995 21
170 Jastrzębie Zdr. Moszczenica - Zebrzydowice 13,2 1985 2000 15
172 Chudów - Orzesze 6,3 1983 1998 15
174 Kędzierzyn Koźle - Kędzierzyn Koźle Port 1,8 1990? 2010? 20 ?
175 Strzelce Opolskie - Kluczbork 58,9 1984 2009 25
178 Zabrze Mikulczyce - Tworóg Brynek 21,4 1982 1999 17
179 Tychy Miasto - Lędziny 16,6 1974  2006  32
184 D. G. Strzemieszyce - Sosnowiec Zagórze 3,9 1980 2001 21
190 Bielsko Biała Główna - Skoczów 22,2 1982 2017 35**
Goleszów - Cieszyn 10,2 1983 2014 31
198  Pyskowice Miasto - Pyskowice 5,0 1964  2002 38
199  Rudziniec Gliwicki - Kędzierzyn Koźle 15,1 1962 2008 46
230 Wejherowo - Rybno Kaszubskie 11,9 1986 1992 6
230' Rybno Kaszubskie - Żarnowiec El. Jądrowa 10,1 1987 1992 5
249 Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port 0,7 1951 2002 51
274 Wrocław Świebodzki - Wrocław WS 1,6 1965 2002 37***
292 Wrocław Sołtysowice - Wrocław Osobowice 7,3 1984 2000 16
361 Puszczykówko - Osowa Góra 5,0 1969 2002 33
417 Szczecin Dąbie - Szczecin Słoneczne 2,7 1983 2000? 17 ?
427 Mścice - Mielno Koszalińskie 5,3 1989 2002 13
520 Doły - Ujrzanów  1,2 1983?  2013?  30
684 Borowiany - Krupski Młyn 1,6 1971 2009? 38
767 Kuniów - Smardy 5,0 1984 2000 16
768 Ligota Dolna - Gotartowice 3,0 1985 2000 15
           
   RAZEM  423,5      

Uwagi: * trakcja elektryczna przywrócona w r. 2004; ** prawdopodobnie kradzież trakcji w toku - faktem jest jednak, że w grudniu 2016 sieć wciąż wisiała np. na stacji Jaworze Jasienica; *** jedyny w Polsce odcinek dwukrotnie zdeelektryfikowany (po raz pierwszy w r. 1945 - patrz poprzedni wpis)

niedziela, 15 stycznia 2017

Szanowni Państwo,

tak mi się spodobała zabawa w statystyki, że aż pójdę za ciosem i w dwóch kolejnych wpisach - bo jeden to by było trochę za mało - przedstawię historię deelektryfikacji kolei w Polsce. Nieciekawy ten proces wystąpił na terenie kraju dwukrotnie: za pierwszym razem w roku 1945, gdy Armia Radziecka potraktowała poniemiecką sieć trakcyjną w Sudetach jako łup wojenny, i po raz drugi w ćwierćwieczu 1989 - 2014, gdy w ramach transformacyjnego regresu zaczęto zamykać dla ruchu także linie uprzednio zelektryfikowane.

W dzisiejszym wpisie podsumuję pierwszy okres. I tu ważna uwaga: nie podzielam powszechnej wśród polskich miłośników kolei wściekłości z powodu zwinięcia przez "Ruskich" linii lokalnych na Ziemiach Zachodnich i Północnych pod koniec wojny i tuż po jej zakończeniu. Przyczyny są dwie - pierwsza natury gospodarczej (z powodu "wrodzonej" deficytowości żadna, ale to dosłownie żadna z tych linii nie dotrwałaby nawet do połowy lat '70-tych, więc straciliśmy w ten sposób co najwyżej miliony ton złomu, nie zaś setki kilometrów ważnych tras kolejowych), druga - geopolitycznej (gdyby nie kaprys wujka Józka, nasze powojenne nabytki terytorialne na Zachodzie i Północy ograniczyłby się zapewne do tego cośmy stracili na rzecz Prus w r. 1772 i czegośmy nie odzyskali w 1919, tj. Warmii, Gdańska, okolic Piły i Wschowy, plus ewentualnie zachodniej części Górnego Śląska). Z deelektryfikacją czynnej sieci sprawa miała się inaczej tylko o tyle, że nie znajduje tu wprawdzie zastosowania przesłanka gospodarcza, za to geopolityczna - jak najbardziej.

Poniżej zestawienie odcinków zdeelektryfikowanych w latach '40-tych i '50-tych (oprócz Śląskiej Kolei Górskiej doliczam tu dwie krótkie, quasi-tramwajowe kolejki lokalne - Walimską i Wąbrzeską, z których "druty" zdjęto nie później jak w roku 1959). W następnym wpisie - mapa wszystkich odcinków pozbawionych trakcji i tabela dla "nowozdeelektryfikowanych" odcinków.

Linie zdeelektryfikowane w l. '40-tych i '50-tych.  Źródło: Mały Atlas Siec Kolejowej Polski i bazakolejowa.pl

Nr linii Odcinek Długość (km) Elektryfikacja Reelektryfikacja
- Jugowice - Walim 4,7 1914 -
264 Wąbrzeźno - Wąbrz. Miasto 2,4 1898 -
274 Wrocław Świebodzki - (Goerlitz) 202,5 1916 - 1928 (etapowo, poczynając od okolic Wałbrzycha) 1965 - 1966 (do JG), 1986 (JG - Lubań Śląski)
279 Lubań Śląski - Węgliniec 21,1 1928 1986
291 Wałbrzych Szczawienko - (Mezimesti) 32,6 1914 -
298 Kamienna Góra - Sędzisław 5,4 1921 -
299 Kamienna Góra - Lubawka 10,1 1921 -
308 Kamienna Góra - Jelenia Góra 39,7 1932 -
311 Jelenia Góra - (Harrachov) 43,1 1923 1987 (tylko do Szklarskiej Poręby Górnej
337 Lubań Śląski - Leśna 10,8 1928 -
340 Mysłakowice - Karpacz 6,9 1934 -
751 Wr. Gądów - Wr. Zachodni 5,4 1928 1966 (?)
774 Krużyn - Marciszów Górny 1,8 1939 -
RAZEM   379,6    
sobota, 31 grudnia 2016

Szanowni Państwo,

mijający rok był dla mnie czasem znaczących dokonań na niwie kolejowej. W wymiarze, nazwijmy to, artystycznym - to przede wszystkim powstanie galerii railwayparadise.net na której do tej pory, z nieocenioną pomocą kol. Bartka Sudera, zamieściłem już ponad 300 zdjęć. Natomiast w twardych liczbach to głównie pokonanie limitu stukrotnego przekroczenia granicy państwowej koleją (17 lipca w Zwardoniu, na chwilę obecną dobiłem już do 109 przypadków) i dziesięciu tysięcy kilometrów przejechanych na sieci PKP (3 sierpnia pod Mościskiem Dzierżoniowskim, stan na 31 XII 2016 to 10 326,5 km).

Ponadto:

- 11 grudnia dokonałem ponadto niechcący zaliczenia ok. 120% sieci kolejowej Bośni Hercegowiny czynnej w ruchu pasażerskim, nie ruszając się przy tym z domu - po prostu tego dnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, przestał kursować pośpiech Zagrzeb - Bosanski Novi - Banja Luka - Doboj - Sarajewo i okazało się, że przemierzając w lutym 2008 tam i z powrotem cały korytarz paneuropejski Vc (Budapeszt - Pecz - Osijek - Samać - Doboj - Sarajewo i Sarajewo - Mostar - Metković - Ploće), zaliczyłem na sieci ŻFBiH/ ŻRS więcej niż da się przejechać obecnie.

- kontynuowałem także podboje zagraniczne, nade wszystko w Chorwacji, Słowenii, Czechach i na Słowacji, co w dużej mierze wiązało się z tym co tygrysy lubią najbardziej, czyli kombinowanymi wyprawami o charakterze kolejowo-górskim (m.in. Magura Orawska, Beskid Śląski, Beskid Mały, Mała Fatra, Dinara, Góry Opawskie, Pogórze Śląsko-Morawskie).

Jednak za najciekawszy aspekt tegorocznych wyjazdów uważam zaliczenie ostatnich, nieprzejechanych wcześniej, mostów kolejowych przez Wisłę - oczywiście nie wliczając tych, przez które nie jest prowadzony ruch pasażerski.

Przechodząc teraz płynnie z treści miłośniczych do, nazwijmy to, eksperckich, zamieszczam poniżej wykaz wszystkich przepraw kolejowych przez królową polskich rzek - włącznie z tymi, które już nie istnieją, za to bez tych położonych na odnogach ujściowych, tj. Nogacie (Malbork) i Martwej Wiśle (Gdańsk). Kolejność od źródeł (pierwszych osiem na tzw. Małej Wiśle, powyżej ujścia Przemszy, czyli oficjalnego km 0,0), zdjęcia 3D z Google Maps w linkach.

 

L.p. Odcinek Nr linii Przybliżony kilometraż Rok budowy/ zamknięcia Moje zaliczenie Uwagi
1 Wisła Obłaziec - Wisła Uzdrowisko  191 13,5   1929 1998  
Wisła Obłaziec - Wisła Uzdrowisko  191  12,5  1929 1998  
Pogórze - Skoczów 190 23,0  1888 1998  
 4 Drogomyśl - Pruchna 93  65,0 1855 2006 Najstarszy
Strumień - Chybie  157  6,0 1924 2011 Od 2005 tylko ruch sezonowy
Goczałkowice Zdrój - Czechowice Dziedzice   139 41,5 1868 2001 Do 1918/ 1922 graniczny między Niemcami a Austrią/ Polską
Oświęcim - KWK Czeczott 882 5,0 1984?  - Najnowszy. Linia nigdy nie była wykorzystywana w ruchu pasażerskim, choć na terenie wsi Wola powstała odpowiednia infrastruktura
Oświęcim - Nowy Bieruń 138 3,0 1863  2010 Do 1918/ 1922 graniczny między Niemcami a Austrią/ Polską
9 Gorzów Chrzanowski - Oświęcim 93 22,0 1856 1990 Pierwszy na żeglownym odcinku Wisły, ok. 100 m poniżej ujścia Przemszy
10 Okleśna - Miejsce 103 19,0 1899 2001 Od 2002 tylko pociągi zdawcze do Z. Ch. Alwernia (bocznica szlakowa od dawnego przystanku Okleśna)
11  Kraków Zwierzyniec - Bonarka -  3,5  1888/ 1912 - Pierwsza (historyczna) obwodnica w Krakowie, zlikwidowana rekordowo szybko, bo w zaledwie 24 lata po powstaniu, z uwagi na kolidowanie z rozbudową miasta. W miejscu tego mostu znajduje się obecnie Most Dębnicki
12  Kraków Główny - Kraków Zabłocie 91   2,0 1856 1994 Krakowska linia średnicowa
13  Kraków Olsza - Kraków Płaszów 100 11,0 1942 2004 Tzw. mała obwodnica krakowska
14  Kościelniki - Podgrabie  95  29,5 1955 2005 Tzw. wielka obwodnica krakowska
15  Bogoria - Szczucin Wąskotorowy - 135,0 1926/ 1987? - Most kolejowo-drogowy (obecnie tylko drogowy, w ciągu DK73). Jedyna przeprawa wąskotorowa przez Wisłę
 16 Wola Baranowska - Niekrasów 65 205,0 1978 - LHS. Jedyna przeprawa szerokotorowa przez Wisłę od roku 1915
17  Stary Łążek - Chmielów k. Tarnobrzega 70 83,0 1973 2012 Most drogowo-kolejowy. Po roku 1990 tylko ruch towarowy (z przerwą w r. 2013)
18  Dwikozy - Sandomierz 25 236,0 1915 2012 Po roku 2006 kilkukrotnie zawieszany i wznawiany ruch pasażerski
19  Wysokie Koło - Puławy Azoty 82 18,0 1916/ 1969? - Most pontonowy, linia wykorzystywana jedynie do celów wojskowych
20  Dęblin - Zajezierze k. Dęblina 26 65,5 1885 2016  Do 1915 szerokotorowy
21  Góra Kalwaria - Warszówka 12 75,5 1954  - Po roku 2009 brak ruchu pasażerskiego 
22  Warszawa Centralna/ Śródmieście - Warszawa Wschodnia 2, 448 2,0   1933 2000 Warszawska linia średnicowa
23 Warszawa Gdańska - Warszawa ZOO  20 11,5 1876 2012  Warszawska linia obwodowa
24 Płock Radziwie - Płock 33  49,0 1938  2015   Most drogowo-kolejowy
25 Toruń Główny - Toruń Miasto 353   135,5 1873  2006   
26 Bydgoszcz Fordon - Ostromecko 209  105,0 1895 2016  Most drogowo-kolejowy, nieczynny 2000 - 2008
27 Grudziądz - Dragacz 208 110,0  1879 2006  Most drogowo-kolejowy
 28 Nowy Dwór Kwidzyński - Opalenie Tczewskie - 62,5 1909/ 1926  Rozebrany w okresie międzywojennym z powodu przeprowadzenia granicy między Polską a Prusami Wschodnimi na Wiśle; po II wojnie światowej krótko funkcjonował most pontonowy
29  Lisewo - Tczew 9 295,0 1857  2000  Najstarszy na żeglownej części rzeki

A na koniec - przedstawienie kartograficzne.

Źródło podkładu: http://pl.static.z-dn.net/files/d9f/22b9c558e9af4f05e6aefbbc0dd63c16.jpg

 

 

 

czwartek, 01 grudnia 2016

... i do tego trafił w kumulacji w totolotka tak ze trzydzieści baniek, to najpierw stworzyłbym od zera popularny biznes o przewrotnej nazwie (sieć barów plażowych Sun of the Beach, geotermia zdrowotno-energetyczna W Gorącej Wodzie Company, etc.) - a dorobiwszy się, robiłbym wreszcie to, o czym od dziecka marzyłem. Kupiłbym tedy kilka mało używanych SZT (bo niestety inwestycja w fiaty z bipami albo suki z bohunami raczej nie miałaby szans się zwrócić), wyrobił w uteku licencję na przewozy osobowe, zatrudnił paru(nastu) doświadczonych kolejarzy i - podnosząc forsę leżącą dosłownie na ziemi - uruchomił (w sezonie letnim codziennie, a poza nim w każdy weekend) kursy w takich na przykład relacjach:

1) Bydgoszcz - Hel,

2) Gliwice - Kudowa,

3) Siedlce - Suwałki.

 

Trasy moich wymarzonych sezonowo-weekendowych ekspresów. Źródło: opracowanie własne na podstawie - jak zwykle - http://www.bueker.net/trainspotting/maps_poland.php

A teraz wyobraźmy sobie jak mogłyby wyglądać w przybliżeniu te relacje, bazując na "cegle" 2007/ 2008  - ostatniej, w której wszystkie one były jeszcze w całości czynne w ruchu pasażerskim.

ad. 1 "Kaszubski Ekspres" 

Bydgoszcz Główna - Wierzchucin - Lipowa Tucholska - Bąk - Olpuch Wdzydze - Kościerzyna - Wieżyca - Żukowo Wschodnie - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna - Reda - Puck - Władysławowo - Kuźnica(Hel) - Jastarnia  - Hel. Długość trasy po liniach nr 131 - 201 - 202 - 213: 257,0 km. Czas przejazdu w jedną stronę: ok. 5 godzin.

ad. 2 "Śląski Ekspres"

Gliwice - Kędzierzyn Koźle - Racławice Ślaskie - Prudnik - Nowy Świętów - Nysa - Otmuchów - Paczków - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo Śląskie - Kłodzko Główne - Kłodzko Miasto - Polanica Zdrój - Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój. Długość trasy po liniach nr 137 - 276 - 309: 215,7 km. Czas przejazdu w jedną stronę: ok. 4 godzin.

ad. 3 "Podlaski Ekspres"

Siedlce - Mordy Miasto - Siemiatycze - Czeremcha - Kleszczele - Bielsk Podlaski - Białystok - Sokółka - Augustów - Suwałki. Długość trasy po liniach nr 31 - 32 - 6 - 40: 305,7 km. Czas przejazdu w jedną stronę: ok. 5 godzin.

Wszystkie kursy, jak widać, realizowane ze sporych ośrodków miejskich do popularnych uzdrowisk, bez zmiany czoła, wykonalne w jeden dzień tam i z powrotem - i jedynie w znikomym stopniu prowadzone trakcją spalinową pod drutem. Odjazdy/ powroty oczywiście skomunikowane z pociągami z/ do Torunia/ Częstochowy/ Warszawy.

Więc jak - chyba by się opłacało?

PS. A jakbym trafił w jeszcze większej kumulacji, to jak nic - nówki ezety dalekobieżne (co najmniej klasy ED160) i codzienne pospieszne relacji Katowice - Tarnowskie Góry - Inowrocław - Toruń - Iława - Olsztyn i Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Częstochowa - Inowrocław - Bydgoszcz. W efekcie przywrócona obsługa miast leżących przy Węglówce (Kłobuck, Działoszyn, Szadek, Poddębice, Dąbie n. Nerem) i raczej gwarantowane dobre potoki podróżnych - o czym wnoszę z obserwacji poczynionych 12 listopada na pokładzie IC Przybyszewski z Bydgoszczy do Warszawy p. Inowrocław i Piotrków Kujawski.

czwartek, 03 listopada 2016

Szanowni Państwo,

zgodnie z zapowiedzią - kontynuacja i zamknięcie tematu z październikowego wpisu, w którym omawiałem systemy numeracji i kilometrażu linii kolejowych w Polsce, Austrii i Belgii.

4) Chorwacja, czyli "drogowe" oznaczenia

Jugosłowiański system liczenia kilometrażu linii kolejowych był podobny do polskiego D-29: stacja Belgrad jako "punkt 0,0" dla całej sieci, a w przypadku linii niezaczynających biegu w Belgradzie - punkt 0,0 zlokalizowany na "bliższym końcu" linii (w przypadku tras lokalnych) lub "wirtualnie" w samej stolicy (w przypadku magistral). I tak, przykładowo, linia Vinkovci - Osijek ma kilometraż z przedziału od 0,0 do 33,8, podczas gdy linia Zagrzeb - Rijeka z przedziału 424,4 (liczone od Belgradu właśnie) do 653,2. Do chwili obecnej, choć od rozpadu nieboszczki Jugi minęło już ćwierćwiecze, nikt nie wziął się za majstrowanie przy słupkach hektometrowych; można więc podejrzewać - mając na uwadze opisany poniżej casus Słowacji - że JŻ w "uśpionej" formie trwać będzie na wieki.

Kwestia osobna to oznaczenie linii - do tego tematu podeszli Chorwaci oryginalnie, wprowadzając podział tras na międzynarodowe (M), regionalne (R) i lokalne (L), przy czym pierwsza kategoria obejmuje nie tylko magistrale przecinające kraj, ale także wszystkie czynne linie biegnące do portów morskich (Rijeka, Zadar, Szybenik, Solin k. Splitu, Ploće) i głównego portu rzecznego w Vukovarze, a także wszystkie łącznice na węźle zagrzebskim. Z drugiej strony, linie łączące Chorwację z pozostałymi krajami dawnej Jugosławii mają często status linii regionalnych (np. "wisząca" na sieci słoweńskiej R101 Buzet gr. - Pula) czy nawet lokalnych (L104 Karlovac - Metlika gr.). Należy zaznaczyć, że w ramach dostosowania numeracji linii międzynarodowych do obecnego przebiegu granic, "pocięto" je na kawałki łączące największe węzły w kraju, zachowując jednak - jak wspomniano - pojugosłowiańską numerację. W efekcie np. paneuropejski korytarz X Salzburg - Saloniki na odcinku chorwackim nosi kolejno numery: M101 (Dobova gr. - Zagrzeb), M102 (Zagrzeb - Dugo Selo), M103 (Dugo Selo - Novska)/ M104 (Zagrzeb - Sunja - Novska) i M105 (Novska - Vinkovci - Śid gr.), a korytarz Vc Budapeszt - Ploće odpowiednio M301 (Beli Manastir gr.- Osijek), M302 (Osijek - Strizivojna Vrpolje), M303 (Strizivojna Vrpolje - Samać gr.) i M304 (Metković gr. - Ploće).

5) Holandia, czyli rozwiązanie beznumeryczne

Jak ci Holendrzy się w tym nie pogubią - nie mam pojęcia, faktem jest jednak że NS (podobnie jak zresztą SNCF) nie pokusiły się o wprowadzenie numeracji linii objętych swoim zarządem, co w krajach o gęstej sieci jest raczej ewenementem. Oczywiście, niektóre trasy noszą mniej czy bardziej oficjalne nazwy własne, np. HSL Zuid (KDP Amsterdam - Rotterdam - Breda/ Antwerpia) czy Oude Lijn (Amsterdam - Lejda), jednak wszystkie pozostałe określane są po prostu nazwą stacji początkowej i końcowej (których kolejność wyznacza oczywiście odległość od stacji Amsterdam Centraal).

6) Luksemburg, czyli dużo linii w małym kraju

CFL - choć operująca na niewielkim obszarze - ponumerowała wszystkie linie jak należy, nadając magistralom cyfry z przedziału od 1 do 7 (wszystkie zaczynające się w Luksemburgu lub Bettembourgu), zaś ich odgałęzieniom "dopisując" literki z przedziału od a do h (np. linia nr 1 to trasa łącząca Luksemburg z granicą belgijską w Gouvy, a 1a i 1b to jej ślepe odgałęzienia do, odpowiednio, Diekirch i Wiltz). W tym prostym, wydawałoby się, systemie, tkwi jednak kilka wyjątków. Po pierwsze, tak jak D-29 "przewidziała" nigdy nie powstałą linię nr 5 (tzw. CMK Północ z Korytowa do Gdańska), tak samo wykaz linii CFL wskazuje na dwa ogryzki po rozebranej linii rokadowej nr 2 Petange - Ettelbruck (noszące numery 2a i 2b). Po drugie, łącznice koło stacji Luksemburg i Bettembourh, umożliwiające tranzyt w relacji zachód - południe, nie są ujęte w wykazie, choć na drugiej z nich prowadzony jest nawet ograniczony ruch pasażerski. Po trzecie wreszcie, linia nr 4, przeznaczona dla obsługi tranzytu towarowego w kierunku Niemiec, ma - najzupełniej oficjalnie - dwie stacje początkowe (Luksemburg i Bettembourg) i jedną końcową (Oetrane), zaś od połączenia początkowych odcinków k. Berchem ma podwójnie(!) liczony kilometraż.

7) Słowacja, czyli spadek po Zalitawii

Słowacka numeracja linii kolejowych jest prosta i elegancka (trzycyfrowe liczby z przedziału od 100 do 196), natomiast w kilometrażu panuje - proszę wybaczyć określenie - niezły bajzel, będący prostą konsekwencją nieprzeprowadzenia w Czechosłowacji pełnego ujednolicenia kilometrażu, na który zdobyły się np. Polska czy Jugosławia. W efekcie, w niemal sto lat po Trianon i po wielkich wysiłkach na rzecz uspójnienia sieci kolejowych Czech i Słowacji podjętych w międzywojniu, wiele linii ma wciąż swój punkt 0,0 na dworcu Budapeszt Keleti i "wjeżdżają" one w granice Słowacji w okolicach nawet setnego kilometra. Odmienna sytuacja panuje na najważniejszej magistrali wschód - zachód, gdzie ujednolicenie, owszem, przeprowadzono - tyle że ciąg linii nr 190 (Czarna n. Cisą granica - Koszyce) i nr 180 (Koszyce - Żylina) liczony jest od punktu 0,0 położonego na... granicy słowacko-ukraińskiej, a więc "pod prąd" patrząc z punktu widzenia stolicy. Za największe kuriozum uchodzić może chyba jednak krótka linia nr 172 z Bańskiej Bystrzycy do Czerwonej Skały, liczona od km 21,3 (km 0,0 to stacja Zwoleń) do km 55,6 (k. Podbrezovej), następnie od km 0,0 do km 13,0 (podg Brezno Halny), po czym znów od km 0,0 do km 39,0. Zbyteczne dodawać, że jej naturalne przedłużenie na wschód, czyli niezwykłej wręcz urody linia nr 173 z Margecan, ma kilometraż liczony w odwrotnym kierunku, tak że de facto przelotowa stacja w Czerwonej Skale to - formalnie - terminal obu tych linii.

8) Słowenia, czyli prostota w pigułce

Sposób numerowania linii kolejowych w Słowenii jest bardzo prosty (dwucyfrowe liczby z przedziału od 10 do 82), natomiast kilometraże na magistralach (nr 10 Dobova gr. - Lublana, nr 20 Lublana - Jesenice gr., nr 30 Zidani Most - Śentilj gr., nr 50 Lublana - Seżana gr.) osiągają wartości wręcz niebotyczne jak na tak mały kraj, bo dochodzące niemal do siedmiuset. Dzieje się tak oczywiście za sprawą, identycznego jak w Chorwacji, liczenia ich kilometrażu od Belgradu, przy czym magistrala biegnąca z tego miasta przez Vinkovci i Zagrzeb osiąga terytorium Słowenii dopiero w km 451,2. Podobny problem/ pamiątka po JŻ występują także na liniach lokalnych nr 32 (z Djurmanca), nr 33 (z Savskiego Marofu, częściowo nieczynna) i nr 80 z Karlovaca (ciąg dalszy wspomnianej chorwackiej L104), liczonych "do", a nie "od" Lublany.

PS. Dla wolących oglądanie od czytania: na mojej autorskiej galerii pojawiło się ostatnio parę "świeżynek" z różnych regionów kraju. Zapraszam!

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 28