Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
RSS
piątek, 12 sierpnia 2016

Szanowni Państwo,

zgodnie z zapowiedzią złożoną w poprzednim wpisie, rozpoczynam wrzucanie na bloga zdjęć z wypraw z pierwszej połowy miesiąca. Na początek - tradycyjny tuzin fotek z Włoch i Słowenii, wykonanych w drodze do Rijeki w dniu 7 sierpnia. Za dwa tygodnie - zdjęcia z Chorwacji.

 

 

 (1) Udine. Skład osobowego, prawdopodobnie do Wenecji.

 

(2) Triest (Trieste Centrale). Osobowy z Udine chwilę po dotarciu do celu.

 

(3) Villa Opicina. Włoska manewrówka oczekująca na zachodniej głowicy stacji z dźwigiem kolejowym...

 

(4) ... jej koleżanka obok punktu tankowania...

 

(5) ... oraz tabor trakcyjny i pomocniczy kolei włoskich na wschodniej głowicy stacji. Góry widoczne w głębi leżą już na terenie Słowenii.

 

(6) Pivka. Osobowy z Kopru (w związku z wykonywanymi pracami torowymi kursujący w skróconej relacji z Divaćy) odjeżdżający w kierunku Lublany...

 

(7) ... parowóz-pomnik wystawiony w osobliwym towarzystwie na terenie muzeum wojskowego, zlokalizowanego w dawnych koszarach armii włoskiej (później JNA)...

 

(8) ... makabrycznie osprejowany (co w Słowenii jest raczej standardem niż rzadkością) EZT oczekujący odjazdu do Ilirskiej Bistricy...

 

(9) ... towarowy z Włoch lub z portu w Koprze na przelocie w kierunku zachodnim...

 

(10) ... i pośpieszny Lublana - Rijeka.

 

(11) Ilirska Bistrica. Przedwojenny włoski elektrowóz-pomnik...

 

(12) ... i całkiem współczesny słoweński elektrowóz towarowy, oczekujący odjazdu do chorwackiej stacji w Śapjane celem podjęcia składu.

środa, 10 sierpnia 2016

Szanowni Państwo,

przyznam bez fałszywej skromności: minione tygodnie obfitowały w bicie przeze mnie licznych rekordów zaliczeniowych na europejskiej sieci kolejowej. Chronologicznie rzecz ujmując:

- 17 lipca, w drodze z Rajeckich Teplic do Krakowa Bonarki, dokonałem setnego w życiu przekroczenia granicy państwowej koleją (traf chciał że w tym samym miejscu, tj. na odcinku Skalite Serafinov - Zwardoń, gdziem przed 15 laty dokonał pierwszego);

- 3 sierpnia pod Dzierżoniowem, w drodze z Jaworzyny do Kamieńca Ząbkowickiego, "wyrobiłem" dziesięć tysięcy kilometrów na sieci PKP PLK (i pomyśleć że zajęło mi to - bagatela - 28 lat! Pierwsza zapamiętana przez mnie podróż koleją miała bowiem miejsce na 25-km odcinku linii nr 133 między Krzeszowicami a Krakowem latem 1988 roku);

- 7 i 8 sierpnia objeżdżałem intensywnie nadmorską część Słowenii i Chorwacji, w efekcie czego stan moich zaliczeń w pierwszym z tych krajów wygląda obecnie tak...

Trasa Data zaliczenia Nr linii Kilometraż
(Spielfeld Straβ) - Šentilj - Zidani Most 2010-09-20 30 108,4
Zidani Most - Ljubljana 2010-09-20 10 63,9
Ljubljana - Postojna 2010-09-21 50 66,9
Postojna - Divača 2010-09-21 50 38,1
Divača - Prešnica odv. 2010-09-21 60 16,5
Prešnica odv. - Rakitovec - (Buzet) 2010-09-21 61 14,7
Nova Gorica - Bled Jezero 2010-09-30 70 79,0
Bled Jezero - Jesenice 2010-10-01 70 9,8
Jesenice - (Rosenbach) 2010-10-01 20 7,1
Ljubljana - Jesenice 2014-04-30 20 63,8
Ljubljana Šiška - Kamnik Graben 2015-06-05 21 23,0
Ljubljana - Metlika 2015-06-05 80 121,2
Metlika - (Kamanje) 2015-06-05 80 2,2
(Savski Marof) - Dobova 2015-06-06 10 2,1
Dobova - Zidani Most 2015-06-06 10 48,7
Prešnica odv. - Koper 2015-06-06 62 31,5
(Čakovec) - Središče - Ormož 2016-05-08 44 11,6
Ormož - Pragersko 2016-05-08 40 40,3
Maribor - Prevalje - (Bleiburg) 2016-05-09 34 82,6
(Villa Opicina) - Sežana - Divača 2016-08-07 50 11,6
Pivka - Ilirska Bistrica - (Šapjane) 2016-08-07 64 24,4
RAZEM     867,4

 

...w drugim tak...

Trasa Data zaliczenia Nr linii Kilometraż
(Murakeresztur) - Kotoriba - Čakovec  2003-09-10 M501 33,4
Čakovec  - Zapresič 2003-09-10 R201 99,6
Zapresič - Zagreb Gl. Kol. 2003-09-10 M101 15,1
Zagreb Gl. Kol. - Ogulin 2003-09-11 M202 109,0
Rijeka - Moravice 2003-09-21 M202 90,0
Moravice - Ogulin 2003-09-21 M202 29,7
Zagreb  - Dugo Selo 2003-09-21 M102 20,7
Dugo Selo - Botovo - (Gyekenyes) 2003-09-21 M201 79,1
(Villany) - Beli Manastir - Osijek 2008-02-16 M301 32,1
Osijek - Strizivojna Vrpolje 2008-02-16 M302 47,6
Str. Vrpolje - Slav. Šamac - (Bos. Šamac) 2008-02-16 M303 22,7
(Čaplinja) - Metkovič - Ploče 2008-02-21 M304 22,7
(Rakitovec) - Buzet 2010-09-21 R101 4,4
Buzet - Pula 2010-09-21 R101 86,2
Šibenik - Perković 2014-04-29 M607 21,5
Perković - Knin 2014-04-29 M604 53,7
Knin - Krpelj odv. 2014-04-30 M604 222,9
Krpelj odv. - Ogulin 2014-04-30 M605 5,8
(Metlika) - Bubnjarci - Karlovač 2015-06-05 L104 29,4
Križevci - Kloštar 2015-06-05 L204 61,1
Kloštar - Virovitica 2015-06-05 R202 29,5
Virovitica - Ɖurđenovac 2015-06-05 R202 62,6
Našice - Osijek 2015-06-05 R202 48,2
Osijek - Vinkovći 2015-06-05 L208 33,8
Vinkovći - Novska 2015-06-06 M104 151,1
Novska - Dugo Selo 2015-06-06 M103 84,2
Zapreš - Savski Marof - (Dobova) 2015-06-06 M101 11,6
Našice - Ɖurđenovac 2016-05-08 R202 9,0
Kloštar - Koprivnica 2016-05-08 R202 35,0
Koprivnica - Varaždin 2016-05-08 R202 42,0
Čakovec - Macinec - (Središče) 2016-05-08 M501 9,0
(Ilirska Bistrica) - Šapjane - Rijeka 2016-08-07 M203 30,9
Oštarije - Krpelj odv. 2016-08-08 M604 0,8
Perković - Split 2016-08-08 M604 48,9
RAZEM     1 683,6

 

... a na mapie przedstawia się to tak:

 

Ryc. 1. Moje zaliczenia na sieciach HŻ, SŻ i ŻFBiH/ ŻRS z lat 2003 - 2016. Na podstawie bueker.net i zasobów własnej pamięci

I na tyle by było samochwalstwa - zdjęcia z w/w wypraw (nie wiem jeszcze w jakiej kolejności) będą sukcesywnie trafiać na bloga w nadchodzących tygodniach.

piątek, 29 lipca 2016

Szanowni Państwo,

dziękując @Torlinowi i @Zgrozie za ostatnią owocną dyskusję na blogu, zapraszam do obejrzenia kolejnej dwunastki zdjęć z Krakowa i okolic, wykonanych - uwaga! - smartfonem. Przepraszam za jakość i wybitnie niefajne wymiary, ale fotki mają zasadniczo charakter eksperymentalny (co da się osiągnąć bardzo prostym sprzętem), nierzadko podpadając przy tym pod kategorię wykonawczą OKP (o, k...a, pociąg!).

 

(1) 24.11.2015, Kraków Zabłocie. IC nieznanej relacji w drodze na wschód pokonuje krakowski most średnicowy.

 

(2) 29.11.2015, Kraków Batowice. Skład Kolpremu relacji Chorzów Batory - Kraków Nowa Huta (zwrot próżnego wahadła po kręgach zimnowalcowanych z o. Świętochłowice do o. Kraków) z lokomotywą serii S200 na czele.

 

(3) 04.01.2016, Kraków Zabłocie. Krakowski most średnicowy ponownie w roli głównej, tym razem sfotografowany z poziomu bulwaru, zimą i z pociągiem Kolei Małopolskich rel. Kraków Lotnisko (Airport) - Wieliczka Rynek Kopalnia.

 

(4) 05.01.2016, Kraków Olsza. Objazdowy podsył z Płaszowa na Główny via Batowice na łącznicy nr 602 Olsza - Przedmieście. Para torów po prawej to linia nr 100 (tzw. mała obwodnica). Zdjęcie wykonane z wiaduktu na Alei 29 Listopada.

 

(5) 16.01.2016, Spytkowice Kępki. Osobowy z Płaszowa do Oświęcimia p. Skawinę.

 

(6) 16.01.2016, Krzeszowice. Lokomotywy przewoźnika Dolnośląskie Linie Autobusowe w oczekiwaniu na odjazd w kierunku zachodnim.

 

(7) 09.02.2016, Kraków Nadwiśle. Class 66 ze zwartym składem węglarek zjeżdżający z mostu na malej obwodnicy w drodze na zachód.

 

(8) 27.02.2016, Kraków Młynówka. EN99-001 jako osobowy Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Lotnisko (Airport).

 

(9) 06.03.2016, Kraków Batowice. InterCity z Krakowa w drodze na północ.

 

(10) 02.04.2016, Kraków Batowice. InterCity z północy w drodze do Krakowa.

 

(11) 21.05.2016, Krzeszowice. ET22-1091 z krótkim, zwartym składem węglarek załadowanych koksem podczas postoju i wymiany drużyny na stacji.

 

(12) 27.05.2016, Kraków Nadwiśle. Motyw znany i lubiany, a w jego centrum Ludmiła ze zwartym składem węglarek pokonująca Wisłę w drodze na zachód.

piątek, 15 lipca 2016

Szanowni Państwo,

wpisów fotorelacyjnych było ostatnimi czasy na blogu aż nadto, nieprawdaż? :-) Dlatego sprowokowany prośbą Torlina sprzed dwóch miesięcy, podejmuję się niniejszym przedstawienia listy linii kolejowych które w moim przekonaniu powinny zostać zbudowane na terenie Polski w perspektywie najbliższych, powiedzmy, dwudziestu lat. Kolejność - zaznaczam - przypadkowa.

(1) Mimo wszelkich wątpliwości - legendarny Ygrek. Mający uzasadnienie nie tylko dlatego, że potencjał dla kolei dużych prędkości w tej akurat relacji wydaje się znaczący (biorąc pod uwagę choćby dobre wyniki frekwencyjne notowane przez Pędolino na głównej osi Trójmiasto - Warszawa - Kraków/ Katowice), ale także ze względu na możliwość połączenia wreszcie, po tylu dziesiątkach lat, Wrocławia z Warszawą po normalnej, prostej niemal jak struna trasie via Łódź. Rzut oka na mapę wystarczy by pojąć, jak bardzo jest to zasadne; zresztą, niejeden już na ten temat pisał, a i ja wrzuciłem swoje trzy grosze zimą 2013 roku, u samego zarania bloga. No i last but not least - jedynie budowa Ygreka pozwoli na optymalne wykorzystanie budowanej obecnie podziemnej łódzkiej linii średnicowej Widzew - Fabryczna - Kaliska.

(2) Budowa drugich par torów (czyli wg polskiej definicji nowych linii kolejowych o przebiegu równoległym do już istniejących) na "średnicówkach" i "wylotówkach" z największych aglomeracji, celem zwiększenia ich przepustowości poprzez odseparowanie pasażerskiego ruchu dalekobieżnego od lokalnego/ aglomeracyjnego. Przypomnijmy, że w chwili obecnej z dobrodziejstw takiej separacji korzystają jedynie: Warszawa na średnicy i kierunku południowo-zachodnim (L001 + L447 do Grodziska) oraz częściowo wschodnim (L002 + L448 do Rembertowa) i północnym (L009 + L456 do Legionowa); Trójmiasto na średnicy i kierunku północno-zachodnim (L202 + L250 do Rumii); oraz, od niedawna, Kraków na kierunku zachodnim (L118 + L133 do Mydlnik). Obecnie za najbardziej zasadne można chyba uznać przedłużenie torów aglomeracyjnych z Krakowa Głównego do Bieżanowa (średnica), z Gdańska Śródmieścia do Tczewa (a przynajmniej do Pruszcza - kierunek południowo-wschodni), a w przyszłości także z Warszawy Zachodniej do Sochaczewa (kierunek zachodni).

(3) Wszelkiej maści łącznice i inne krótkie (co nie znaczy że koniecznie łatwe w budowie - patrz powstająca "estakadowa" łącznica nr 624 w Krakowie) linie, jak zrealizowana już łącznica pod Czerwieńskiem, wydatnie skracająca czas podróży z Zielonej Góry do Poznania. Za najbliższe realizacji uznać tu należy zapewne powstający już bypass Suchej Beskidzkiej, a w dalszej przyszłości nie mniej potrzebną linię Przybówka - Krosno.

(4) "Linia Piekielna" - mająca niemal takiego samego pecha co wspomniane połączenie Warszawa - Łódź - Wrocław, a faktycznie niezbędna dla powstrzymania pełzającego wykluczenia transportowego Sądecczyzny (bo nie da się zaprzeczyć, że dojazd do Zakopanego da się już znacząco usprawnić dzięki wspomnianym łącznicom w Krakowie i Suchej oraz rewitalizacji linii nr 94, 97, 98 i 99 - choć tej ostatniej nie zaszkodziłaby korekta przebiegu wraz z przebiciem tunelu pod Przełęczą Sieniawską...).

(5) W przypadku trwałej rezygnacji z p. (1) i (4): budowa w ich zastępstwie odpowiednio połączeń Sieradz - Wieruszów i Busko Zdrój - Żabno (to drugie akurat wydaje się być zasadne nawet gdyby Linia Piekielna jakimś cudem powstała).

A czego budować z pewnością nie warto? Mam tu swoje trzy typy:

(1) Nowych połączeń na małe lotniska regionalne, niezdolne do wygenerowania ruchu > 3 mln pasażerów/ rok. Trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że poza Warszawą, Krakowem i Trójmiastem (które dysponują już połączeniami kolejowymi ze swoimi portami lotniczymi w postaci odpowiednio linii nr 440, 118 i 248), jedynie Katowice i Modlin "zasługują" na obsługę tą formą transportu (co nie znaczy automatycznie że np. zasadna jest modernizacja i częściowa odbudowa linii nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry, oferującej niestety bardzo okrężny dojazd do Katowic, i to "z obu końców"). Z całą jednak pewnością doświadczenia Lublina, Szczecina i zwłaszcza Szyman, gdzie natężenie ruchu lotniczego jest zbyt małe by napełnić pasażerami kursujące w takcie aglomeracyjnym pociągi, powinny skłaniać innych decydentów (choćby z Rzeszowa) do głębokiego namysłu nad zasadnością takich inwestycji.

(2) Łącznicy Włoszczowa - Włoszczowa Północ, której budowa umożliwiłaby kierowanie pociągów Intercity z Kielc do Warszawy ceemką (bez zmiany czoła w Żelisławicach, jak to ma miejsce w obecnej, "protezowej" formule). W kontekście modernizacji "ósemki" na północ od Kielc byłoby to wyrzucanie pieniędzy w błoto, a przy tym działanie wybitnie na szkodę Radomia i Skarżyska Kamiennej.

(3) Linii Bełchatów - Wieluń, zwłaszcza gdyby jej powstanie miało służyć "upupieniu" na wieki wieków Ygreka i ominięciu Łodzi przez linię magistralną po raz trzeci w historii (pierwszy to jak wiemy Wiedenka, drugi - Węglówka).

piątek, 01 lipca 2016

Szanowni Państwo,

kończąc serię wpisów poświęconych majowej przejażdżce koleją wzdłuż Drawy, zapraszam do obejrzenia poniższej czternastki zdjęć wykonanych na terenie już nie Chorwacji, ale Słowenii i Austrii. Fotki (1) - (5) strzelone 8 V 2016 w drodze do Mariboru, (6) - (14) dzień później, podczas podróży do Cieszyna przez Bleiburg - Klagenfurt - Wiedeń - Ostrawę.

 

(1) Ormoż. Przyspieszony z Murskiej Soboty do Lublany wjeżdża do stacji. Jako że prace przy elektryfikacji korytarza łączącego Pragersko z granicą węgierską w Hodos zostały właśnie ukończone, SZT w tej relacji zapewne przejdą wkrótce do historii.

 

(2) Pragersko. Po lewej w/w przyspieszony z Murskiej Soboty do Lublany odjeżdżający w kierunku Celja, po prawej InterCity z Kopru do Mariboru zwalniający przed swoim przedostatnim przystankiem na trasie.

 

(3) Maribor. SZT oczekujące zatrudnienia...

 

(4) ... elektryk serii 342, manewrujący po odpięciu się od w/w InterCity z Kopru...

 

(5) ... i parowóz - pomnik przed dworcem.

 

(6) Maribor Studenci. The Dead Kennedys (oraz nieco złomu innych serii) na terenie lokomotywowni, uchwycone z okna pociągu relacji Maribor - Bleiburg.

 

(7) Ruta. Osobowy do Mariboru odjeżdżający z mijanki.

 

(8) Dravograd. Oczekująca zatrudnienia drezyna na bocznicy.

 

(9) Bleiburg. Towarowy w kierunku Mariboru...

 

(10) ... i osobówka z Bad Sankt Leonhard do Klagenfurtu.

 

(11) Klagenfurt. Elektryk oczekujący zatrudnienia na żeberku...

 

(12) ... i skład Regio Jet z Villach do Wiednia.

 

(13) Wiedeń Główny. Tytułem bonusu - para zdjęć już spoza dorzecza Drawy. Kończący bieg EIC Polonia z Warszawy...

 

(14) ... i lokomotywa spalinowa manewrująca z pojedynczym wagonem.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 26