Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

Torami po spirali

Szanowni Państwo,

to nie będzie wpis o tunelach spiralnych (nb. najbliższy znajduje się na Słowacji k. Telgartu; jego zdjęcia sprzed niespełna miesiąca zamieszczam tutaj), ale o urokach prowadzenia ruchu towarowego na krakowskim węźle kolejowym w okresie zmasowanych prac inwestycyjnych. W tym przypadku chodzi konkretnie o wpływ przebudowy stacji Kraków Mydlniki i wszystkich wybiegających z niej/ przechodzących przez nią linii (nr 95, 100, 133 i 118) na warunki dowozu węgla do elektrociepłowni w Łęgu.

Jak wspominałem już tutaj, budowa drugiej pary torów pasażerskich między Krakowem Głównym a Mydlnikami (linia nr 118 Kraków Główny - Kraków Lotnisko) wymusiła "zwężenie" pierwszych kilku km linii nr 100 ("mała obwodnica" Kraków Mydlniki - Kraków Olsza - Kraków Prokocim - podg Gaj) do jednego toru. Gdy w związku z przebudową korytarza E30 między Jaworznem Szczakową a Krakowem odcinek ten został zamknięty (ogólnie z 5 torów 3 różnych linii między Mydlnikami a Łobzowem czynne są obecnie tylko 2), przerwane zostało jedyne "normalne" połączenie do krakowskiej elektrociepłowni (EdF Polska o. Kraków). Możliwość dowozu paliwa do tak strategicznego zakładu po liniach objazdowych została oczywiście zachowana; ponieważ jednak przejazd po najkrótszej dostępnej obecnie trasie wymagałby czasochłonnej, dwukrotnej zmiany czoła w Krakowie (konkretnie - na Prokocimiu i w Olszy), składy węglowe do Łęgu i zwroty próżnych wahadeł skierowano... po spirali, przez Nową Hutę i Batowice. Na mapie wygląda to tak:

 

... a w zestawieniu tabelarycznym tak (dla uproszczenia założyłem że całość dostaw do elektrociepłowni pochodzi z Brzeszcz lub kopalń ROW-u i w związku z tym liczona jest tylko trasa od Oświęcimia; w przeciwnym wypadku, tj. gdyby dostawy szły z kop. Janina w Libiążu, przy objazdach należałoby założyć jeszcze jedną zmianę czoła - w Oświęcimiu właśnie).

Odcinek Nr linii Kilometraż
     
Trasa podstawowa  
Oświęcim - Trzebinia 93 25,253
Trzebinia - Kraków Mydlniki 133 31,588
Kraków Mydlniki - Kraków Olsza 100 7,091
Kraków Olsza - Kraków Łęg 947 3,328
RAZEM   67,260
     
Trasa objazdowa I (z 2-krotną zmianą czoła)  
Oświęcim - Kraków Bonarka 94 61,057
Kraków Bonarka - Kraków Prokocim Tow. 603 5,144
Kraków Prokocim - Kraków Olsza 100 7,510
Kraków Olsza - Kraków Łęg 947 3,328
RAZEM   77,039
     
Trasa objazdowa II (bez zmiany czoła)  
Oświęcim - Kraków Bonarka 94 61,057
Kraków Bonarka - Kraków Prokocim Tow. 603 5,144
Kraków Prokocim - podg Gaj 100 3,999
podg Gaj - podg Rudzice 91 6,329
podg Rudzice - podg Podgrabie 608 1,279
podg Podgrabie - Kraków Batowice 95 20,710
Kraków Batowice - podg Kraków Przedmieście 8 4,151
podg Kraków Przedmieście - Kraków Olsza 602 0,819
Kraków Olsza - Kraków Łęg 947 3,328
RAZEM   106,816
czwartek, 01 czerwca 2017, komusinski

Polecane wpisy