Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

PPŻR InterCity, czyli wodolotem z Warszawy do Świnoujścia przez Gorzów

 

 Szanowni Państwo,

o Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju vel Planie Morawieckiego słychać ostatnio sporo. Jedni chwalą za śmiałość, inni ganią za wybujałość, jeszcze inni wskazują na ewidentne absurdy - jednak o wpływie jednej z najbardziej nowatorskich koncepcji w nim zawartych, czyli wykorzystaniu skanalizowanych rzek do organizacji dalekobieżnych przewozów pasażerskich, nie mówiono do tej pory zbyt wiele. A szkoda, bo pomysł ten - o ile "chwyci" - wprowadzi zupełnie nowego gracza na rynek, zdominowany dotychczas przez PKP InterCity, Ryanaira i przewoźników autobusowych, ze szczególnym uwzględnieniem Polskiego Busa.

Jak to będzie wyglądać? Na początek oczywiście odbudowa Drogi Wodnej Odry, później regulacja Wisły poniżej Warszawy i Warty poniżej Poznania, następnie inwestycje w ciąg Brda - Kanał Bydgoski - Noteć - Warta, wreszcie - regulacja Narwi (po Łomżę) i Bugu (po Terespol); w dalszej przyszłości - kanał Gliwice - Oświęcim. Żeby była jasność - projekt ten, mówiąc oględnie, nie budzi mojego entuzjazmu, gdyż przynosząc wątpliwe korzyści, uderzy jednocześnie w trzy aspekty kluczowe dla jakości życia w kraju teraz i w przyszłości: budżet, środowisko i - tak jest! - kolejowy transport towarowy.

Ale trzymając się ściśle tematu: w jakiż to niby sposób ewentualna regulacja największych polskich rzek miałaby - nomen omen - wpłynąć na międzyaglomeracyjne przewozy pasażerskie? Otóż grupa ekspertów zaangażowana w tworzenie Planu wpadła na pomysł - przyznajmy, odważny - inwestycji w duże przystanie żeglugowe w miastach nadrzecznych i skłonienia potencjalnych armatorów (zapewne powstałych na bazie istniejących firm żeglugi śródlądowej oraz białej floty pływającej po Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, etc.) do zrzeszenia w holdingu pod roboczą nazwą Polska Pasażerska Żegluga Rzeczna (z 51% udziałem skarbu państwa, rzecz jasna). Holding taki dokonałby zakupu floty nowoczesnych wodolotów, produkowanych oczywiście w "reanimowanych" polskich stoczniach.

A jak miałaby wyglądać ewentualna siatka połączeń? Tu zaskoczeń wielkich nie ma, na tę chwilę proponowane są następujące trasy:

1) Warszawa - Płock - Włocławek - Toruń - Fordon - Grudziądz - Tczew - Gdańsk (z opcjonalnymi postojami w mniejszych miastach, jak Wyszogród, Świecie czy Gniew);

2) j.w. do Torunia, a dalej Bydgoszcz - Ujście - Gorzów - Kostrzyn - Szczecin - Świnoujście (ponownie z opcjami postoju np. w Nakle czy Policach);

3) Gliwice - Kędzierzyn - Opole - Wrocław - Głogów - Słubice - Kostrzyn i dalej j.w. do Świnoujścia;

4) Poznań - Gorzów - Kostrzyn;

5) Warszawa - Pułtusk - Ostrołęka - Łomża;

6) w dalekiej perspektywie także Warszawa - Puławy - Kazimierz - Sandomierz - Tarnobrzeg - Kraków

Co by nie powiedzieć - na miejscu przewoźników kolejowych (a zwłaszcza PKP InterCity) trochę bym się bał, zważywszy że szczególnie trasy nr (1) i (5) wyznaczałyby zupełnie nowe kierunki ciążeń dalekobieżnych, nieobsługiwane nigdy przez kolej. No i kto wie czy nie pora też w tej sytuacji zacząć już myśleć o wspólnym bilecie PKP, PPŻR, PolRegio i przewoźników samorządowych?

sobota, 01 kwietnia 2017, komusinski

Polecane wpisy

Komentarze
2017/04/01 12:04:35
Jak pamiętasz, pisałem na ten temat (nawet to były 3 notki pod rząd).
torlin.wordpress.com/2016/12/19/agn-rychlo-w-czas/
Może to dziwnie zabrzmi, ale ja jestem przeciwko. Jest to niesamowite zniszczenie przyrody dla wątpliwych zysków, kto będzie płynął do Szczecina wodolotem, jak los wskaże ten kierunek. Dla mnie żegluga rzeczna to jest li tylko przewóz towarów, rejsy turystyczne i aktywny wypoczynek.
A to znasz?
trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,21574914,minister-grobarczyk-w-porcie-gdansk-da-miliardy-na-inwestycje.html#BoxLokTrojImg
Tylko trzeba pamiętać, że dzisiaj jest 1 kwietnia, cholercia wie, czy to nie jest podpucha.
-
Gość: Szymon Komusiński, *.dynamic.chello.pl
2017/04/01 17:11:53
Potwierdzam - to podpucha! :-D
-
2017/04/01 18:18:22
Nie zapominajmy o planowanym międzynarodowym połączeniu Wrocław-Eisenhüttenstadt-Berlin, łączącym nas z dynamiczną gospodarką niemiecką.
-
Gość: Szymon Komusiński, *.dynamic.chello.pl
2017/04/01 18:59:05
@Zgroza
Jesteś pewien że w ramach realizacji Planu nasze powiązania z Niemcami maja się wzmacniać? ;-)
-
2017/04/01 22:18:59
Drang nach Westen!