Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

Unplugged (2)

Szanowni Państwo,

zgodnie z zapowiedzią sprzed trzech tygodni - dzisiaj kontynuacja tematu deelektryfikacji kolei w Polsce. Tym razem wrzucam mapę pokazującą wszystkie linie pozbawione trakcji elektrycznej na terenie kraju (zarówno w roku 1945 jak i później) oraz zamieszczam tabelę z wyszczególnieniem współczesnych "dokonań" w tym zakresie. Odpuszczam bardziej rozbudowany komentarz - wspomnę jedynie, że:

- ponad 400 km linii pozbawionych trakcji elektrycznej w ostatnim ćwierćwieczu to ładnych parę procent całości sieci krajowej, a zarazem wielkie (kto wie jak wielkie?) pieniądze wyrzucone w błoto;

- gros linii zdeelektryfikowanych - co nie powinno zaskakiwać - znajduje się w GOP-ie i na jego obrzeżach;

- skala inwestycyjnego marnotrawstwa na kolei w latach '80-tych (i, niejako z rozpędu, na początku lat '90-tych) robi wrażenie, by wspomnieć casus linii nr 126 Chrzanów - Bolęcin (pozostającej "pod drutem" jedynie przez trzy lata) czy obwodnicy towarowej Kluczborka;

- kilka przypadków deelektryfikacji ślepych linii położonych na obrzeżach aglomeracji (oraz ich późniejszej likwidacji) nie da się wyjaśnić inaczej jak krótkowzrocznością lokalnych decydentów. Mam tu na myśli zwłaszcza przypadki Niepołomic, Osowej Góry, i Zegrza; w mniejszym stopniu - także Pyskowic Miasta, Żarnowca i Gdańska Brzeźna.

 

Mapa linii pozbawionych trakcji elektrycznej na sieci PKP. Kolor granatowy: deelektryfikacja w r. 1945 i w l. '50-tych; kolor bordowy: deelektryfikacja po roku 1989 (nie zaznaczono kolei piaskowych, krótkich łącznic, skrócenia WKD w Milanówku i Grodzisku Mazowieckim w l. '60-tych oraz odcinków na których sieć trakcyjną przywrócono).

Źródło podkładu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_kolejowy_w_Polsce

 

Wykaz linii pozbawionych trakcji elektrycznej po roku 1989 (źródło: obliczenia własne na podstawie: bazakolejowa.pl i Mały Atlas Sieci Kolejowej Polski)

Nr linii Odcinek Długość (km) Elektr. Deelektr. Lat "pod drutem"
23 Warszawa Gł. Osobowa - Warszawa Zach. 1,2 1954 2000? 50
28 Wieliszew - Zegrze 2,8 1972 2000? 28 ?
31 Siedlce - Mordy 17,9 1983 2015 30
44 Mikołajów - Regny 2,9 1983 2000? 17 ?
95 Kraków Mydlniki - Kraków Batowice 10,8 1959 1997 38*
103 Trzebinia - Bolęcin  4,0 1982 2003 - 2012 21
Bolęcin - Wadowice  32,7 1990 13
113 Podłęże - Niepołomice 4,7 1960 2001 41
126 Chrzanów - Bolęcin 9,0 1992 1995? 3
 132 Zabrze Biskupice - Pyskowice 17,0 1979 2001 22
144 Tworóg - Kielcza 11,7 1982  2016  34
152 Pyskowice - Paczyna 4,7 1973 2000 27
159 Orzesze - Żory 13,9 1978 2002 24
Pawłowice Śląskie - Wodzisław Śląski 31,4 1984 2001 17
162 D.G. Huta Katowice - Dąbrowa Górnicza 6,6 1976 2000 24
168 Mysłowice Wesoła - Mąkołowiec 10,4 1974 1995 21
170 Jastrzębie Zdr. Moszczenica - Zebrzydowice 13,2 1985 2000 15
172 Chudów - Orzesze 6,3 1983 1998 15
174 Kędzierzyn Koźle - Kędzierzyn Koźle Port 1,8 1990? 2010? 20 ?
175 Strzelce Opolskie - Kluczbork 58,9 1984 2009 25
178 Zabrze Mikulczyce - Tworóg Brynek 21,4 1982 1999 17
179 Tychy Miasto - Tychy Lodowisko 3,0 1974  2007  33**
Tychy Lodowisko - Lędziny 13,6 1974 2007 33
184 D. G. Strzemieszyce - Sosnowiec Zagórze 3,9 1980 2001 21
190 Bielsko Biała Główna - Skoczów 22,2 1982 2017 35***
Goleszów - Cieszyn 10,2 1983 2014 31
198  Pyskowice Miasto - Pyskowice 5,0 1964  2002 38
199  Rudziniec Gliwicki - Kędzierzyn Koźle 15,1 1962 2008 46
230 Wejherowo - Rybno Kaszubskie 11,9 1986 1992 6
230' Rybno Kaszubskie - Żarnowiec El. Jądrowa 10,1 1987 1992 5
249 Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port 0,7 1951 2002 51
274 Wrocław Świebodzki - Wrocław WS 1,6 1965 2002 37****
292 Wrocław Sołtysowice - Wrocław Osobowice 7,3 1984 2000 16
361 Puszczykówko - Osowa Góra 5,0 1969 2002 33
417 Szczecin Dąbie - Szczecin Słoneczne 2,7 1983 2000? 17 ?
427 Mścice - Mielno Koszalińskie 5,3 1989 2002 13
520 Doły - Ujrzanów  1,2 1983?  2013?  30
684 Borowiany - Krupski Młyn 1,6 1971 2009? 38
767 Kuniów - Smardy 5,0 1984 2000 16
768 Ligota Dolna - Gotartów 3,0 1985 2000 15
873 Pawłowice - Jastrzębie Zdrój Bzie 4,0 ? 2000 ?
           
   RAZEM  404,9      

Uwagi: * trakcja elektryczna przywrócona w r. 2004; **trakcja elektryczna przywrócona w roku 2012; *** prawdopodobnie kradzież trakcji w toku - faktem jest jednak, że w grudniu 2016 sieć wciąż wisiała np. na stacji Jaworze Jasienica; **** jedyny w Polsce odcinek dwukrotnie zdeelektryfikowany (po raz pierwszy w r. 1945 - patrz poprzedni wpis)

niedziela, 05 lutego 2017, komusinski

Polecane wpisy

Komentarze
2017/05/19 12:33:51
Proszę o kontakt w sprawie de-elektryfikacji linii kolejowych w Polsce, jako że piszę obecnie opracowanie na temat elektryfikacji i de-elektryfikacji kolei w Polsce i chciałbym wykorzystać pańskie informacje.
lech.keller@gmail.com