Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

Koleją wzdłuż północno-wschodniego wybrzeża Adriatyku (2)

Szanowni Państwo,

kontynuując rozpoczętą dwa tygodnie temu wirtualną podróż śladami mojej wyprawy z początku miesiąca, wrzucam ponownie na bloga tradycyjny tuzin popełnionych z tej okazji fotek. Przyznam przy tym bez bicia - część uchwyconych tu motywów to powtórka z niezbyt udanej wyprawy z kwietnia 2014 roku. Tym razem wyszły chyba dużo lepiej, co zawdzięczam m.in. znakomitej pogodzie.

 

(1) 07.08.2016, Śapjane. Widok z okna odjeżdżającego pospiesznego relacji Lublana - Rijeka na dwa składy węglarek stojące na południowej głowicy stacji. Do pierwszego z nich podjechał (choć nie podpiął się) chorwacki spalinowóz serii 2062 ("Reagan"), do drugiego - słoweński elektrowóz serii 342, dostosowany jedynie do napięcia 3 kV DC (stosowanego poza Słowenią m.in. we Włoszech, Belgii i w Polsce). Lokomotywa ta "na opuszczonych patykach" doprowadziła tu w/w pociąg pasażerski, po czym została przestawiona do swojego obecnego położenia przez chorwacki elektrowóz serii 1141, pracujący z kolei wyłącznie pod napięciem 25 kV AC i w chwili wykonania zdjęcia prowadzący już skład pasażerski. Po jego odjeździe, "Reagan" przetoczy Słoweńca na północną głowicę stacji, gdzie ten będzie mógł podpiąć się do "swojej" sieci. Takie skomplikowane manewry (realizowane skądinąd wszędzie tam, gdzie przy zmianie napięcia nie są stosowane lokomotywy dwusystemowe) trwają w Śapjane od kilku lat, tj. od czasu ostatecznej rezygnacji HŻ z systemu napięcia 3 kV DC (uprzednio stosowanego na liniach położonych na zachód od Zagrzebia, a od połowy lat '90-tych - tylko na zachód od stacji Moravice k. Ogulina).

 

(2) 07.08.2016, Opatija Matulj. Charakterystyczny dla nieboszczki Jugi pojazd inspekcyjny sieci trakcyjnej serii 9103.

 

(3) 07.08.2016, Rijeka. Parowóz-pomnik przed dworcem...

 

(4) ... i całkiem współczesny skład osobowego z Ogulina (na czele ponownie seria 1141), tuż po opuszczeniu ostatniego z licznych na trasie tuneli i przed wjazdem na stację końcową. Pociąg przekracza główną arterię miasta, ul. Kreśimirovą.

 

(5) 07.08.2016, Suśak Pećine. Lekka manewrówka serii 2132 przy odgałęzieniu linii "portowej" od magistrali Zagrzeb - Rijeka.

 

(6) 07.08.2016, Śkrljevo. Nieco cięższa lokomotywa manewrowa serii 2041 ze składem talbotów, prawdopodobnie z/ do Bakaru.

 

(7) 07.08.2016, Meja. Jeszcze jedna manewrówka serii 2132 w drodze do Śkrljeva, podczas krzyżowania z osobowym do Ogulina. W dole widoczny port w Bakarze, czyli "masowa" część zespołu portowego w Zatoce Rijeckiej, wyspecjalizowana w obsłudze przeładunku m.in. rud metali i paliw płynnych. W głębi - wyspa Krk.

 

(8) 08.08.2016, Delnice. Pospieszny z Rijeki do Osijeka (powrotna relacja pociągu znanego doskonale czytelnikom tego wpisu) wjeżdża do stacji w promieniach wschodzącego słońca. Na czele ponownie lokomotywa serii 1141.

 

(9) 08.08.2016, Ośtarije. Drezyna serii 9116 na przelocie od strony Ogulina w kierunku Karlovaca.

 

(10) 08.08.2016, Knin. SZT serii 7123 ("chorwackie Pendolino" - wolniejsze od naszego, ale faktycznie wyposażone w mechanizm wychylnego pudła) podczas postoju na stacji. W głębi widoczne nieużywane słupy i bramki trakcyjne - pozostałość po krótkotrwałej (1987 - 1991) elektryfikacji Unskiej Prugi, tj. linii Bosanski Novi - Bihać - Knin.

 

(11) 08.08.,2016, Split. Para Pendolin przy peronie. Składem widocznym po lewej dotarłem tu przed chwilą z Ośtarija p. Knin. Skład z prawej z kolei, by nie stać bezczynnie na torach postojowych do rana, odjedzie za chwilę jako lokalne połączenie do Perkovićia p. Kaśtel Stari. Niby oczywistość - ale nie w Polsce, gdzie np. sezonowe składy InterCity po skończonej jeździe w Łebie wracają puste na postój do Lęborka. Wiadomo - co spółka to spółka :-)

 

(12) 09.08.2016, Split. W dniu, w którym dane mi było wreszcie zdobyć najwyższy szczyt Chorwacji (Dinara, 1831 m n.p.m.), obudziłem się w hostelu o 6 rano i stanąłem przed dylematem - choć raz w tym roku popływać chwilę w Adriatyku (choćby tu, w Splicie, śmierdział on ropą i zdechłymi rybami), czy pognać na dworzec fotografować wjazd nocnego z Budapesztu i późniejsze manewry. Koniec końców - morze zwyciężyło. Na otarcie łez - jeszcze raz SZT serii 7123 podstawiający się na peron przed odjazdem do Zagrzebia.

PS. Z ciekawostek mogących zainteresować tych, którym nieobca jest tematyka kolei w krajach byłej Jugosławii: stacje kolejowe położone na Lickiej Prudze między Gospićem a Kninem (np. Medak, Raduć, Malovan czy Zrmanja), nieprzywrócone do ruchu pasażerskiego po zakończeniu wojny w roku 1995, pozostają obsadzone i są normalnie użytkowane jako mijanki dla pociągów towarowych, co potwierdzam na podstawie naocznej obserwacji. Podobnie ma się rzecz ze stacją Jurdani na linii Rijeka - Śapjane - (Ilirska Bistrica).

piątek, 26 sierpnia 2016, komusinski

Polecane wpisy