Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

W górę doliny Drawy. Część pierwsza: Slawonia

Szanowni Państwo,

ci z Was którzy śledzą tego bloga od dłuższego czasu zdążyli się już zapewne zorientować, że jako stary jugonostalgik uznaję zachodnie Bałkany i ziemie przylegle za swój trzeci - obok podbijanej z wolna Polski i całkowicie już niemal wyeksploatowanego Beneluksu - kolejowy "obwód łowiecki". Gdy więc tylko okazało się, że mam możliwość wyskoczyć z kraju wraz z grupą kolegów zmierzających na badania terenowe do Serbii i Macedonii - nie wahałem się ani chwili. Dotarłszy wraz z ekipą samochodem do Osijeka i zwiedziwszy to piękne miasto wraz z przyległymi bagnami, w niedzielę 8 maja, w samo południe, oddzieliłem się od moich towarzyszy, by w przeciągu następnych trzydziestu kilku godzin samotnie powrócić do kraju, korzystając przy tym oczywiście na odcinkach zagranicznych z jedynie słusznego środka transportu. Jako że materiału nastrzelałem przy okazji sporo, fotorelację z tej wyprawy zdecydowałem się podzielić na trzy części. Pierwszą z nich - z pokonanej 8 maja wschodniej i środkowej części chorwackiej linii R202, czyli tzw. Podravskiej Prugi - mam przyjemność zaprezentować w dniu dzisiejszym. Zatem - miłego oglądania!

  

(1) Osijek. Prowadzony Reaganem (seria 2063) pośpieszny do Rijeki przez Naśice - Viroviticę - Koprivnicę (zmiana czoła i trakcji) - Dugo Selo - Zagrzeb - Karlovac - Ogulin, oczekujący pory odjazdu...

 

(2) ... skład beczek z/ do tutejszych zakładów chemicznych i lokomotywownia, z SZT serii 7121...

 

(3) ... budynek dworca widziany od strony torów (jak widać uniknął on większych zniszczeń w czasie działań wojennych jesienią 1991 roku, choć wiele budynków w samym mieście nosi wciąż ślady ostrzału)...

 

(4) ... oraz widok z okna ostatniego wagonu w/w pośpiecha na zachodnią głowicę osijeckiego węzła. Widoczne tory to, licząc od lewej, tor wyciągowy ze stacji oraz dwa wschodnioslawońskie łączniki Podravskiej i Posavskiej Prugi, czyli odpowiednio linie L208 do Vinkovci i M302 do Strizivojny Vrpolja (fragment paneuropejskiego korytarza Vc Budapeszt - Pecs - Osijek - Doboj - Sarajewo - Mostar - Ploće).

 

(5) Vodovod, przystanek na wschodnich przedmieściach Osijeka. Osobowy Osijek Donji Grad - Naśice Grad (w weekendy kursujący w skróconej relacji z głównej stacji w Osijeku), nadjeżdżający do strony miasta...

 

(6) ... i oddalający się Podravską Prugą w kierunku Josipovaca, Bizovaca i Naśic.

 

(7) Bizovac. Osobowy z Kriżevci do Osijeka przez Bjelovar, Klośtar, Viroviticę i Naśice, podczas krzyżowania z pośpiechem Osijek - Rijeka...

 

(8) ... oraz czoło w/w pociągu dalekobieżnego mijającego semafor wjazdowy od strony Naśic.

 

(9) Slatina. Drezyna na bocznicy.

 

(10) Virovitica. Ostatni "strzał" z okna pośpiechu Osijek - Rijeka przed zmianą czoła (i trakcji) w Koprivnicy.

Ciąg dalszy za dwa tygodnie.

piątek, 03 czerwca 2016, komusinski

Polecane wpisy