Szymona Komusińskiego blog kolejowy - trochę hobbystyczny, a trochę ekspercki
Blog > Komentarze do wpisu

Impresje z chorwackich kolei (2)

Dziś, zgodnie z zapowiedzią, zdjęcia z Chorwacji z zeszłego tygodnia. Ułożone chronologicznie - Śibenik, Perković i Knin "strzelone" 29 kwietnia w godzinach przedpołudniowych; reszta dzień później.

 

(1) Dworzec w Śibeniku - widok od strony miasta...

 

(2) ... i od strony kozłów oporowych na końcu linii.

 

(3) Dawna dwustanowiskowa lokomotywownia w Śibeniku.

 

(4) Śibenik. Osobowy do Knina na chwilę przed odjazdem.

 

(5) Perković. Ta sama co na zdjęciu powyżej jednostka produkcji szwedzkiej w oczekiwaniu na skomunikowanie...

 

(6) ... i dużo nowszy SZT oczekujący godziny odjazdu do Splitu.

 

(7) Knin. Osobowy z Śibenika przez Perković i Drniś skończył bieg przy peronie 1. Bramka trakcyjna nad grupą towarową po lewej to pamiątka po krótkotrwałej (1987 - 1991) elektryfikacji Unskiej Prugi, czyli nieczynnego obecnie - choć przejściowo przywróconego do ruchu po wojnie domowej - skrótowego połączenia Zagrzebia ze Splitem tranzytem przez północno-zachodnią Bośnię. Krwawy konflikt sprzed dwudziestu lat wiązał się także z mało znaną ciekawostką kolejową, jaką było - bodaj ostatnie po II wojnie światowej, jeśli nie liczyć wojen czeczeńskich - użycie przez jedną z walczących stron pociągu pancernego. Był to - zbudowany chałupniczymi metodami przez Serbów - tzw. Krajina Express, wykorzystywany w l. 1992 - 1995 do ataków na pozycje chorwackie i bośniackie na wszystkich czterech liniach wybiegających z węzła w Kninie.

 

(8) Knin. Widok w kierunku północnym z wiaduktu w ciągu chorwackiej DK 33. Liczyłem że uda mi się wykonać to zdjęcie z jakimś taborem w tle, ale niestety - przy nikczemnie niskim natężeniu ruchu pasażerskiego i niewiele bardziej intensywnym ruchu towarowym, a zarazem ograniczonym zapasie czasu, nie było to możliwe. Kolejno od lewej:

- Zadarska Pruga (Knin - Benkovac - Zadar), czynna ostatnio jedynie w ruchu towarowym (obsługa rafinerii w Bibinje k. Zadaru);

- Lićka Pruga (Knin - Gospić - Ogulin), czyli jedyne czynne obecnie połączenie kolejowe Dalmacji z resztą kraju;

- Wspomniana powyżej, nieczynna Unska Pruga (Knin - Bihać - Bosanski Novi);

- Tor wyciągowy z grupy towarowej.

 

(9) Knin. Nienajlepiej (oględnie rzecz ujmując) utrzymany parowóz wystawiony jako pomnik koło budynku dworcowego.

 

(10) Śkrljevo - stacja węzłowa, na której od magistrali Zagrzeb - Karlovać - Rijeka oddziela się ślepa linia do portu w Bakarze, obsługująca terminale masowe. Widok w kierunku wschodnim z okna pociągu osobowego relacji Ogulin - Rijeka.

 

(11) Rijeka. Kolejny parowóz - pomnik, tym razem utrzymany w dużo lepszej kondycji niż lokomotywa z Knina.

 

(12) Rijeka. Wlot do tunelu prowadzącego pod centrum miasta.

 

(13) Rijeka. Popołudniowy Intercity do Zagrzebia w "imponującym" zestawieniu dwóch wagonów przedziałowych podczas postoju przy peronie pierwszym...

 

(14) ... i tuż przed wjazdem do tunelu, pokonujący skrzyżowanie z DK 8, czyli główną trasą przelotową w śródmieściu.

sobota, 10 maja 2014, komusinski

Polecane wpisy